Ancistrus oppdrett

Sliter med å få gang på ancistrusene mine.. De har nå gått i karet sammen over ett halvt år, i ett 160liters kar.
Får tiden inneholder også karet:1regnbueciklide , 5sae`er, 5endlersguppyer, 2 L-340 yngel og 4 Blåøyd ciklide`er(yngel 1cm).

Ph ligger på 7. Bytter vann en gang i uken. Har skiferhule +mange røtter.
Hannen er vel ca 12cm og hunnen 10cm.

Vet at det sikkert finnes 100vis av sider om info om dette temaet.. men trenger konkrete tips og erfaringer

Takk
Jeg fikk yngel med en gang da jeg flyttet ancistrusene mine i et kar for seg selv. Tror kanskje de ikke tør å føde fordi det er så mange andre fisker som kan spise den opp. Men dette er bare en teori jeg har, vet ikke om den stemmer.
Kanskje de av en eller annen grunn ikke liker hverandre? Ville forsøkt å bytte ut den ene parten i paret, jeg.
Har du en hule med passe stor åpning? Ancistrushannen vil ha åpningen slik at han klarer å sperre den mens han ligger og vifter på egga.
Jeg bruker ei kokoshule med så trang åpning at han må presse seg inn. Du kan også prøve med Ehsa sine vitaminer: Optima eller Minaroll. Disse fåes kjøpt på diverse nettbutikker.
jeg har fått masse ancistrus egg i juwel filtere i 300 litern til frustrasjon og glede,jeg har skifer hule i akvariet mitt,men blå ciklidene mine har lagt beslag på denne. så kansje derfor de valgte å legge egga i filtere.. jeg har 3 stk,2 hunner og 1 han.. disse har vært med meg i 2,5 år men først nå har de lagt egg. i starten bodde de i en 60 liter.

men til saken,jeg vet ikke men jeg tror følgende har trigga mine ancistrus: kaldt vann skifte 2 ganger i uka,tilsetter GH salt med en gang for å stablisere verdiene. og så forer jeg med rød mygg 2-3 ganger i uka noe den virka henrykt for hehe..

jeg anbefaler å lese artiklen om ancistrus her på akvaforum,mye fin informasjon i den den kan du finne her
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap