Yngel på blå ciklide og jordspiser

Hei.
Jeg har vært så heldig å få yngel på blå ciclide og jordspiser.
Problemet er att jeg har dem i samme kar(380l)..
Hvordan skal jeg få noen av hver til å vokse opp..
legger ved ett bildet for å vise hvor de holder til(litt vondt å se)
Den blå ciklide driver inne i hula og jordspiser driver bak hula(det er full krig).
Trenger litt hjelp angående mat og diverse..
inge svar her ,men prøver igjen.
Er det noe spesielt jeg bør tenke på.
tenker mest hva det lønner seg å fore opp med..
Kan jeg evt fiske opp noen i ynglekasse..?
Alle tips motas med takk
mvh Atle
Jeg har ingen personlig erfaring med noen av disse ciklidene, selv om jeg har Geophagus selv, har jeg ikke hatt lek på de.
Men utifra det jeg ser i profilen din så ville jeg nok ha prøvd å legge inn røtter sånn at de får lagd seg "teritorier". Er ganske agresive begge disse under lek så at dette ender bra i forhold til yngelen er vel ike verdens beste.. Flere planter vil og gi de flere plasser å gjemme unna yngelen. Eget oppdrettskar er vel egentlig det beste når en har sånne ciklider som leker på samme tid..
Utifra mine erfaringer med ciklider(har mest erfaring med dverger og scalare) er det veldig vanskelig å få yngelen til å vokse opp hvis de går i kar med andre noenlunde like agressive arter.. Men dette var altså et veldig rotete innspill fra min side selv om jeg ikke har erfaringer med akkurat de artene du har.. Håper det var til litt hjelp ihvertfall!
Mvh Asle
Det er to ganske store huler der.(det er huler i fjell/steinene).
Men det er mulig att ett fjell på andre siden kunne hjulpet.(eller flere huler generelt) ...
Det ser nå også ut som acintrusene som er oppi der er i full med egg også(kjøpt for 2/3 dager siden).
da for jeg enda større problem.
Ser ut som jeg må kjøpe reol til oppdrett
ps akvariet er startet opp for 5 uker siden..
Takker for alle innspill...
mvh Atle
Moro med så mye lek da! Selv om dett kanskje passer litt dårlig at alle leker samtidig.. Men det er jo noe som tyder på at når først en art leker så blir det mye hormoner løs i karet som kan trigge andre arter.. Har selv opplevd dette at hvis først en art begynner så begynner flere.. Hadde et scalare par som trigget et annet par, corydoras aneus og Apistograma Macmasteri.. Og det var første gang de lekte alle sammen.. Men yngel er jo alltids en veldig god "unskylding" for å kjøpe flere kar da!
Jeg hadde nok prøvd å lage litt flere gjemmesteder til de både med røtter/huler og planter..
Uansett: Lykke til med yngel! Og hold oss oppdatert med hvordan det går med de!
Mvh Asle
Green
inge svar her ,men prøver igjen. Er det noe spesielt jeg bør tenke på. tenker mest hva det lønner seg å fore opp med.. Kan jeg evt fiske opp noen i ynglekasse..? Alle tips motas med takk mvh Atle


Bruk hever og bøtte. Sug dem opp i bøtta og hell dem i yngelkaret. Gjort dette flere ganger med mine multispnosa yngel.

Mat dem med microorm fra sera (tørrpulver) de første 2-3 ukene, dette er kjempesmått for. Ettervært når de tar litt større biter kan du gi dem frossen baby artemia f.eks.
Det ble ikke noe ut av det denne gangen..(all småfisk ble nok spist)
Har nå kjøpt ett større yngelkar,så jeg får håpe det blir lek igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap