Ancistrusene mine har egg i skiferhula :D

Hei

Vet at det er teit å lage en ny tråd om Ancistrus-oppdrett, men jeg er så glad at jeg ikke klarer å lete igjennom alle trådene :P

Har en albino-han og en vanlig brun-hun, de har bodd sammen i flere uker, kanskje noen måneder, men de har ikke lagt egg før nå.

Var inne på rommet og så på fiskene, da jeg så at min Ancistrushun var blitt så slank, og da tenkte jeg med engang at hun kanskje hadde lagt egg. Og hannen lå helt inni skiferhula. Så vi lyste med lommelykt, og der ligger hannen å vifter med finnene over noen gul/orange/brune egg. Tror han har hatt de der i hele helga, for han har ikke vært framme, bare vært inni hula.

Men nå er spørsmålet: Hva gjør jeg nå?
Ancistrusene mine bor i dette akvariet, og det er veldig mange fisk der som sikkert har lyst på litt malleyngel. Akvariet er ikke akkurat tett beplanta, er bare en STOR plante der, og litt javamose. Hvordan skal jeg få mest mulig yngel til å overleve?

Det blir vel å enten flytte alle de andre fiskene (som jeg ikke har plass til i noen andre akvarier). Eller å flytte hele skiferhula med pappaen og eggene til et annet akvarie. Har en 18 liter som det bor 1 Kampfisk og 2 Eplesnegler i, dit kan de flytte. Eller et akvarie på 62 liter som ble satt opp 06/10, og som enda er uten fisk. Hva gjør jeg?

Er det trygt å flytte pappaen og eggene til 62 literen, eller er ikke det akvariet klart enda? Eller kanskje Kampfisken kan flytte til 62 literen, også flytter hele skiferhula til 18 literen? Eller vil ikke Kampfisken tåle å flytte i et nystarta akvarie? Vil jo ikke miste noen fisk..

Forresten så er Ancistrushannen ca. 7 cm. og hunnen ca. 6-7 cm.

Jeg blir veldig glad for svar

Hilsen en veldig glad Malin
Hei Malin, og gratulere.

Om du skal ha noen forhåpning om at de skal overleve, må du flytte de på en eller annen måte. Selv vil jeg annbefale deg et yngelkar i selve karet de går i. Og flytte de til et annet kar med andre verdier og ikke minst tempratur, kan bli vel tøfft for småtisene. De er som svakest de første ukene. Ancistrus hannen er gjerne mere vimsete en andre hann maller når det gjelder yngel pleie. Etterhvert som egg blir til wigglere og senere frittsvømmende yngel med plommesekk, blir han stadig litt mindre overvåken, spesielt når det kommer mat, i et heldig øyeblikk kan du fjerne hulen og helle yngel over i yngelkassen, litt småristing må også gjerne til Ligger hannen i hula er det nesten bare å glemme å få de ut.

Leste forøvrig noe smart når det gjelder bygging av huler. I enden(bakveggen) av skiferhulen tilpasser man en sort svamp som om den ikke er lystett kan silikoneres. Når yngelen er klar til å flyttes løfter man hulen opp, fjerner svampen og kan dermed helle yngelen rett ut i yngelboksen. Mine neste huler blir i alle fall slik.
Tusen takk

Hvorfor i alle dager har jeg ikke tenkt på en sånn liten yngelkasse? :O
Da får jeg bare følge med å se når eggene får haler og hannen er utenfor hula

Men kommer yngelen til å bli både albino og vanlig, siden foreldrene er en brun og en gul?
Jeg ville faktisk ventet enda litt til, til du nærmest ikke ser plommesekken. Hvilken farge du får, vet man ikke før du ser fargen på de, det spørs hvem av de som har sterkest gener. Har selv hatt kull på albino/vanlig hvor samtlige hver eneste gang blei brun.
Så når plommesekken begynner å bli borte, så kan de flytte i en sånn yngelkasse? Skal jeg bare gi de vanlig algetabeletter? Har sånn Wardley reketabeletter også, liker de det?

Gleder meg til å se fargene
Og yngelen da :P
Wardley sine rekepellets er mine mallers absolutte favorltt, men i den første tiden bruker jeg tetra tabimin, denne løser seg fortere og er ikke så grov som rekepelletsene.
Eggene har klekt tidligere i dag! Masse "egg med haler" inni hula
Er veldig glad nå

Har jeg lest helt feil, eller skal det ikke ta ca. 1 uke før eggene klekker? :O
Når plommesekken er borte, skal de få en hel malletabelett, eller en halv? Og hvor mange ganger om dagen burde de på mat? 2-3 ganger?

Men er det sånn at Ancistrusyngel ikke tåler så mye? Altså endring i vannverdier, temperatur, og sånt?

Takker for svar
Det tok ikke lang tid før mine logrende vaniljepuddinger kom til verden, iallefall. Tror det var bare et 3-4 dager, men for å si det eksakt, så må man nesten leite seg gjennom trådene mine, og det gidder jeg ikke nå. Mulig man blir misledet fordi hannen holder dem inne i hula en tid etter de er klekket?
Jeg har også fått egg i skiferhula!! Oppdaget i går at hannen lå og viftet, og i dag så jeg noe rosa inni hula.

Ang ynglekasse, bør man legge noe oppi til dem der? Plante eller noe?

Og kan de bo ganske trangt en stund? Er ikke store saken den kassen jeg har, og sist jeg hadde yngel på ancistrus, så var de MANGE...
Hva skal du med yngelkasse? Klarer ikke hannen å ta vare på dem?
Er redd de andre fiskene tar dem...

Men mulig det går bra? Ancistrusene er vel såpass harde i skinnet at de kanskje ikke er så yndet å spise.

Det er scalarene, SAE og praktbotiaen jeg er redd.
Men hannen er jo aldri ute av hula, hvordan skal jeg få yngelen ut da? Han blir jo å "holde" seg fast i hula hvis vi rører den, går det da an å bare tømme hula over en balje, også hvis hannen faller oppi tar vi han bare tilbake i akvariet, så tømmer vi ungene over i en yngelkasse? Og hvis hannen ikke faller oppi baljen, blir ikke yngelen å falle ut uansett da?


Carrera: Tror Scalarene, SAE'ne og Praktbotiaen din blir å spise Ancistrusyngelen..
Det går jo an å flytte hele hula med stort og smått, dersom det er krise
Hannen passer på eggene og yngelen, og slipper de ut etter ca 10 dager. Dette er instinktet. Hunnene legger bare egg å dropper resten, hannen befrukter egg og passer på
Aggi: Har ikke noe akvarie for det :O
Det er jo ikke plass i en sånn liten yngelkasse..

Bettina: Vet at hannen passer på. Så hannen blir ikke å forlate hula før det har gått ca. 10 dager? Men slipper han ungene ut da? Hvordan skal jeg klare å få de i yngelkasse da? :O
Malin.P
Aggi: Har ikke noe akvarie for det :O Det er jo ikke plass i en sånn liten yngelkasse.. Bettina: Vet at hannen passer på. Så hannen blir ikke å forlate hula før det har gått ca. 10 dager? Men slipper han ungene ut da? Hvordan skal jeg klare å få de i yngelkasse da? :O



Han forlater hulen sånn ca 10dager +/- . Da må du nok fange ynglen etterhvert dersom du ikke kan ha de der de er lagt. (jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden!!!)

Ser du har flere kar, så personlig ville jeg droppet fødenett/yngelkasse, heller hatt de i et annet kar.
Bettina
Ser du har flere kar, så personlig ville jeg droppet fødenett/yngelkasse, heller hatt de i et annet kar.


Men er fisk i alle akvariene som er innkjørte. Har skrevet tidligere at jeg kunne flytte Kampfisken, sånn at hula med barn og pappaen kunne flytte dit. Men da fikk jeg til svar at det var lurest å flytte babyene til en yngelkasse.
Ikke for å prate i mot de andre her, men det ville jeg gjort, og har gjort en gang.

Hadde et 144 par som la egg i en 110 liter. Hannen passet på eggene, og jeg fant ut at jeg måtte flytte dem. Tok hele hulen med egg oh hannen og vann selvsagt, ta opp hulen slik at den blir full av vann, hold hånden din over åpningen i flytteprossesen som tar 3 sekunder, senk de pent ned igjen.

Sier ikke at dette er veldig bra å gjøre, men at det funket for meg, da jeg ikke kom på noe annet i farten. Du kan jo velge selv hva du vil gjøre.
Jeg endte med 24 yngler denne gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap