oppdrett av prinsessen av burundi
Postet 26.10.07 kl 16:07
Postet 26.10.07 kl 18:38
Ifølge fiskebasen så blir 63 liter for lite til denne.
Postet 26.10.07 kl 19:09
Postet 26.10.07 kl 23:57
Håkon Kvamhar snakket med en tidligere idag, han hadde de i en 54 liter med 30 yngel og tre voksne
Men det er vel ikke noe godt argument? Selv om du vet om en som har skviset så mange inn i et lite akvarium, er det nødvendig å gjøre samme feilen selv?
Husk at yngelen er ikke "små og søte" særlig lenge. De vokser, og denne arten får ofte kull og mange hver gang... hvor stappet tror du ikke det blir i et så lite akvarium på kort tid? Hvor har du tenkt å gjøre av alle sammen? Hver og en av dem, både store og små, tisser og bæsjer, og dette blir det mye forurensning av. Urin fra fisk virker dessuten ph-senkende, så det blir lett mye trøbbel med ph-dropp ved høy fisketetthet. Denne arten skal ha høy ph.
En annen ting er at så mange fisk på så lite antall liter gjør at vannet blir fort dårlig og yngel som går i så trange kår, vokser mye dårligere enn de som har god plass.
Det er vel morsommere å gi fiskene den plassen de fortjener og trenger?
Jeg har lyst på denne arten selv, jeg. Men da ville jeg nok ikke gått for noe mindre enn 110-130 liter.
Postet 27.10.07 kl 00:05
Endret: 27.10.07 kl 00:09
Det går fint med et par prinsesser i en 63 liter, ifølge Back to Nature guide om Tanganyika. Denne sier 50 cm lengde og 50 liter.
Det som imidlertid kan bli et problem, er at når de først kommer igang med yngel, så kommer de på løpende bånd.
Da bør en gjerne ha et annet kar å flytte yngelen til, ettervert som de vokser opp.
Men ja, jeg ville kjørt et par prinsesser i en 63 liter.
Det som imidlertid kan bli et problem, er at når de først kommer igang med yngel, så kommer de på løpende bånd.
Da bør en gjerne ha et annet kar å flytte yngelen til, ettervert som de vokser opp.
Men ja, jeg ville kjørt et par prinsesser i en 63 liter.
Postet 27.10.07 kl 00:24
Postet 27.10.07 kl 00:29
Postet 27.10.07 kl 00:36
Postet 27.10.07 kl 00:41
Endret: 02.11.07 kl 15:40
Postet 29.09.11 kl 14:38
Min erfaring: Forsøkte først med en gruppe i 180liter sammen med andre tanganyikafisk, men de andre prinsessene ble drept da det dannet seg et dominant par, eller tatt ut før de ble drept. Flyttet paret over i eget kar på 110liter. Paret ynglet gjevnlig etter at de ble alene. Og det ble fort flere generasjoner yngel som fungerte fint sammen. Problemet ble at det det ikke var så lett å få avsetning på alt yngelet.
Lykke til.
Lykke til.
Postet 29.09.11 kl 15:06
Min erfaring: Forsøkte først med en gruppe i 180liter sammen med andre tanganyikafisk, men de andre prinsessene ble drept da det dannet seg et dominant par, eller tatt ut før de ble drept. Flyttet paret over i eget kar på 110liter. Paret ynglet gjevnlig etter at de ble alene. Og det ble fort flere generasjoner yngel som fungerte fint sammen. Problemet ble at det det ikke var så lett å få avsetning på alt yngelet.
Lykke til.
Lykke til.
Postet 29.09.11 kl 15:07
fjelltorskMin erfaring: Forsøkte først med en gruppe i 180liter sammen med andre tanganyikafisk, men de andre prinsessene ble drept da det dannet seg et dominant par, eller tatt ut før de ble drept. Flyttet paret over i eget kar på 110liter. Paret ynglet gjevnlig etter at de ble alene. Og det ble fort flere generasjoner yngel som fungerte fint sammen. Problemet ble at det det ikke var så lett å få avsetning på alt yngelet.[URLBLOCK1] Lykke til.:)
så jeg bør egentlig starte med 1 hann og 1 hunn?
Postet 29.09.11 kl 15:29
Postet 29.09.11 kl 19:01