Hvor lenge leker apistogramma?

Kjøpte et par VF Apistogramma Hongsloi for ca 10 dager siden. Hunnen viste seg meget raskt parringsklar med knallgul farge, rydding av hule og sverming rundt hannen. Hannen ser ut som han spiller "hard to get" og en kunne nesten mistenke ham for å spille på det andre laget til tider. Dette har ført til at hunnen er blitt meget agresiv og hun driver nå å jeger og småbiter hannen.
Er det mulig å se på hannen om han er parringsklar? Jeg tenker da på farger/ horisontal linje langs kroppen eller lignende? Har dere noen tips som kunne få hannen i et litt mer romantisk hjørne? Fiskene går i artsakvarium.
Jeg har hatt et par med Apistogramma agassizi. Regner med at de ikke er så ulike når det gjelder lek. Hos meg holdt de på slik du beskriver i lang tid før det ble noe mere. Et større vannbytte samt litt nedsatt sirkulasjon i vannet trigget mine.

Nå vet jeg ikke hvilken ph du har i karet, men litt forsiktig senking av ph, så sant den ikke er lav i utgangspunktet, kan være til hjelp. Ellers så er eshas vitaminer kjent for å få fisk i romantisk stemning

Hannen min viste at han var i stemning ved å spile opp finnene sine og gjøre noen spesielle munnbevegelser samtidig. Minnet meg litt om en tiur på spillplassen når han drev med det der
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap