Fiskeegg?

Har oppdaga noke som ligner på egg/rogn. Det er festa på glaset like under vannflata. Ser gjennom forstørrelsesglas at der er en svart prikk i midten av kvart egg. Fargen på egga er kvit.
Av fisk eg har er Platy,guppy, Ancistrus og Pansermalle.
Kan dette vere fiskeegg? og er det vanlig å feste dei i ruta??
Når eg skal delevansbytte neste gang blir egga liggande over vassflata.
Kva da?
Inaktiv bruker
Jeg er nesten helt sikker på at det er Pansermalle-egg. Er det Metallpansermalle du har?
De legger gjerne eggene på glasset.
Det kan ikke være Platy eller Guppy for de er levendfødere.
Jeg hadde tatt eggene oppi en isboks.
Du burde lese litt om Metallpansermalle og oppdrett.
Da tror jeg du finner litt.
egg

Ja, metallpansermalle, el. kobber. Muligens kobber. Vil dei andre ete egga da?
Men vis eg har dei i en isboks,korleis tar eg dei laus fra glaset?
Har ikkje hatt desse mallene lenge,og så legg dei egg.
Er eggene så små at du må bruke forstørrelsesglass? Eller var det kun for å se den svarte prikken midt i? Vanligvis blir pansermalle-egg gyldne i fargen etterhvert som fosteret utvikles. Når de er kommer så langt at man kan skimte fosteret som en svart prikk (gjerne ene øyet man ser da), så burde de absolutt ikke vært hvite lenger om de er sunne. De er hvitaktige (som frostet glass) med en gang de er lagt, men skal altså mørkne noe etterhvert som de utvikles. Hvis eggene er hvite med en svart prikk i samtidig, så er det ikke sikkert det er pansermalle-egg med andre ord. Iallefall ikke noe sunne og levende egg, skulle jeg tro.

Vanskelig å si ut i fra en litt vag beskrivelse. Men kan du ta bilde av dem? Og hvor mange egg ser du der, er det mange det er snakk om?
Det kan ha vært flere, men Ancistrus spiser mer enn gjerne egg den finner i akvariet. Og de er jo spesielt flinke til å gnage på glass

PS!
Ja, det er vanlig at Corydoras fester en del av eggene sine på glasset. Helst i nærheten av der utblåset på filteret treffer glasset, eller steder med god sirkulasjon.

Pansermalle-egg er mellom en og to mm i str, avhengig av arten som la dem.
Egg
I den eine klasen er der 11 egg, og den andre minst det dobble. så ser eg egg på ei lita krukke på botnen. Ser egga godt, men måtte ha forstørrelseglass for å sjå den svarte prikken.
Kan ikkje det med å legge inn bilder. Har 4 pansermaller og dei har vore veldig livlige. Har skifta vatnet i ett for å bli kvitt den gråfargen i vatnet. ( bedre no)
Kan dette berre gå sin gang? Blir mykje styr å ha egga over i ei skål.
Har ikkje varmekolbe heller, for den har kampfisken i sitt akvarie.
Platyen og Guppyen har ikkje ete egga. Men vis det kun er Ancistrusen som et kanskje eg skal ha dei ilag med kampfisken inntil vidare?
Når du kaller det "klase med egg" er det da som en gjennomsiktig geleklump med egg med en sort prikk inni? Da er det mest sannsynlig snegleegg...

Nei, ikkje geleklump. men det ligg ett og ett egg litt nær kvarandre.
Ikkje oppå kvarandre. Så det er lett å telle dei.Små runde egg.
Snegle har eg ikkje og har aldri hatt det.
Har ikkje peiling på værken egg el. yngel. Hatt akvarie kun ei kort tid.
Skulle lagt inn bilde. Må bilda ktympast på forhand?
Da høres det ut som Corydoras-egg, ja. Det er nok Corydoras aeneus som har vært på ferde, med det vannbytteregimet du beskriver ville det være typisk De reagerer ofte på vannbytter med egglegging.

Yngelen vil vel sannsynligvis bli spist, men hvis du ikke har tid eller ork til yngelpleie og oppfòring i et eget akvarium, så la bare eggene være der de er.

Bilde, Dårlige bilder, Egg i øverste kant.
Det er meget typiske Corydoras-egg, ja Gratulerer, det var jo morsomt

Vil gjerne ha yngelen da, men kan ikkje nok om dette. Har både tid og ork.
Kan ikkje ha egga over i ei skål uten varmekolbe. Får sette en nettingring rundt egga ev et. el. anna slag.
ta de ut med hjelp av hva da?

Veit ikkje. Kanskje flytte Ancistrusane ilag med kampfisken ei stund,vis det kun er dei som et egg.
Alle fisker spiser egg dersom de får det for seg at det er mat. Mine guppyer hadde kjempefest da Corydoras aeneus la egg, og gumlet egg så kinnene bulte på dem Platy og lign. vil absolutt spise, så de er like stor risiko.

Yngelen som kommer ut er nesten enda mer sårbare for å bli spist, for de rører på seg, dette trigger jaktinstinktet hos de fleste fisk. De har liksom en så veldig fristende måte å pile avgårde på...

En bolle er dessverre ikke noe blivende sted, hvis du ikke kan tilby dem lufting av vannet i tillegg (ved hjelp av en brusestein som er koblet til en luftpumpe). Det er imidlertid større sjanser for at eggene ikke mugner i akvariet, enn det er i en bolle.

Eggene fra Corydoras samler man inn ved å plukke dem forsiktig av med fingrene. De er klebrige, så "rull dem av og på" fingertuppen. Brister egghinnen er egget ødelagt. De hardner etter ca ett til to døgn, og er ikke like bløte da, som når de er ferske. Da er de heller ikke klebrige lenger, ihvertfall ikke mye.

Takk for svar.

Kanskje eg da blir nødt å la det gå sin gang, og berre håpe nokre overlever.
for eg har ikkje det som trengs for å flytte dei over i en bolle.
Kan vel ikkje ha dei til kampfisken heller. Blir nok mat omgående der.
Får krysse fingrane og håpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap