Hvor ofte skifter man vann hos yngel?

Inaktiv bruker
Vell, som overskriften tilsier så lurer jeg på hvor ofte jeg skal bytte vann hos yngelen?
Yngelen er betta splendes, og nå ca 1 uke regnet fra frittsvømmende stadie.
Har byttet vann en gang pga mye avfall fra eplesnegle, men når må jeg gjøre det igjen? Hver dag, eller?
Har et luftfilter i, firkantig gjennomsiktig type med kull svamp nederst og filtervatt resten. Denne var så stor at den ligger på siden for å komme under vann. og den er dekket med en strømpe pga. at hullene i toppen er store nok til at yngel kan svømme inn.
Jeg tror ikke denne pumpen gjør noe nytte for seg egentlig, tror jeg hadde hatt mer igjen for en luftestein igrunn, det virker ikke som den filtrerer vannet, og den lager veldig lite sirkulasjon, dermed er sikkert oksygenmettningen i vannet lav.
Så lenge du ikke har et biologisk filter som tar seg av avfallet, må du bytte vann hver dag.

Filtervatt og kull er mekanisk og absorberende filtermateriale, men det filtrerer ikke biologisk (dvs det fjerner ikke f.eks. nitritt).

Nå vet ikke jeg hvor skjøre Betta-yngel er, men for sikkerhets skyld bør du temperere vannet i bøtter natten over (helst lufte det med en brusestein) før du bruker det i yngelkaret, slik at det nye og gamle vannet har lik temperatur.
Uten filtrering bør du bytte minst 50% daglig, jeg pleier å bytte mer.
Inaktiv bruker
Oki, takk for svar
Selv med gode filtre, er det ikke uvanlig at jeg spanderer daglige vannbytter. Dels for å unngå opphopning av avfall siden jeg fôrer steinhardt, dels for å få unna "veksthormoner" i vannet.

Jo mer vann jeg bytter, jo raskere vokser de små krapylene
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap