trigge ancistrusen til å legge eggene

Har 4 ancistruser, 2 hanner og 2 hunner. Har laget til to huler, og forrige helg kom det egg i den ene.
For tida ser den andre hunnen ut til å være skikkelig full av egg, så jeg håper disse blir lagt snart.

Lurer da på ett par ting. Hordan trigge henne til å legge egg?
Og ikke minst om hun kommer til å legge egg sammen med den hannen som allerede har hulen full av egg, eller kanskje med den andre?
Ettersom det ledige bambusrøret åpenbart er mer intr enn det som allerede er opptatt..
Triggere for å få ancistrus (og andre sugemaller) i lek, kan være: senking av vanntemperaturen og senking av PH, senking av vannstanden for en periode, for så å øke den igjen. Fôr godt. Disse tingene vil simulere regntid, og regntiden er tiden sugemaller foretrekker å gyte. Og har du først fått dem i gang, så fortsetter de gjerne. Bartesnoppen, den største ancistrusen min, har levert 3 kull i høst (og to i fjor vinter), og det skulle ikke forbause meg om de snart setter igang med ett til (de har en liten pause pga. at jeg har vært på ferie, og at de dermed ikke har hatt tilgang til annen mat enn alger, noe det er temmelig smått med i dette karet).

Men om du får en hunancistrus nr. til å gyte, er en helt annen sak. Jeg har 7 ancistruser i samme kar, og alle nå i kjønnsmoden alder. Kun Bartesnoppen og kona hans produserer noe som helst, selv om det er flere mannebein og damer som kunne ha holdt på også (og de har flere huler å bruke). De andre hannancistrusene ligger klistret utenpå hula til Bartesnoppen, i håp om å snappe til seg noe godis (les: egg), men kun en av dem viser noen som helst atferd som tyder på at han kunne tenke seg småttiser selv. Dette er den største hannen bortsett fra Bartesnoppen. Men så lenge Bartesnoppen er sjefen i karet, tror jeg ikke de vil våge. Bartesnoppen er en hissigpropp, og langt større enn de andre. En meget velvoksen herremann ;-D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap