Paletter og yngling...

Jeg ser det ligger mange tråder ang paletter her inne, men jeg starter en ny alikevel, for å kanskje kunne få en helhetslig vurdering av situasjonen her.

Jeg har et palettpar gående i en 60 liter. Tidligere så delte de kar med en liten ancistrus, men etter at det karet sprakk, og jeg satte opp nytt, så har de gått alene.

De har hatt mange kull, men ingen har levd opp. Jeg har nok forårsaket noe av dette, ved blant annet å ha romstert i karet rett etter at yngelen kom ut. Det lærte jeg fort at ikke var noen god ide...

For 3-4 uker siden, så fikk de et enormt kull. Helt umulig å si hvor mange det var, men det var mange.

Jeg regnet med at mange ville falle fra, og det gjorde det. Etter bare noen dager, så var det under 20 igjen, og det har sakte men sikkert gått nedover, og i dag er det bare 3 småtasser som svømmer rundt. Disse har blitt relativt store nå, så jeg øyner et håp.

Det jeg nå egentlig er litt rådvill på, er om jeg gjør noe galt, eller om det rett og slett er normalt med så stort frafall?

De står som sagt i en 60 liter. Har godt med skjulesteder, planter, røtter og i det hele tatt. Vannkvaliteten er bra, i hvertfall ut fra de målesticksene jeg har.
Lyset står på i 12 timer, og temperaturen ligger omkring 24 grader. Sirkulasjonen i karet er også bra.

Foreldrene er tidvis noe "merkelig". Hannen viser skjelden farge, og hunnen sturer endel. Har ved to anledninger sett henne stå i et hjørne, helt fargeløs, og jeg har trodd at hun tok avskjed da. Men hun har kommet seg igjen. De har også kranglet mye i perioder, hvor begge har blitt veldig tjafsete i finnene.

Jeg har, på dette kullet ikke rørt karet. Har etterfylt litt vann når det har fordampet noe, og dette har gått bra. Jeg burde tatt en runde med en algeskrape, og fikset litt på noen planter, men har rett og slett ikke turt, ut fra tidligere erfaringer...

Så hva mener dere som kan dette med paletter? Gjør jeg noe riv ruskende galt her, eller er det paret mitt som rett og slett ikke duger som foreldre, eller hva?

Og et lite spørsmål til: på hvilket stadie kan jeg gå inn å ta alger, rense filter, skifte vann etc, når det er yngel i karet, eller på gang?
Inaktiv bruker
etter mitt første kull,har jeg kun 2 igjen med litt størrelse
har lest ett sted att dette er normalt,og att de først viser større omsorg ved 2 gangs kull...
Hvor stor overlevelsesprosent du får fra ett kull har veldig mye å si om det er tilstrekkelig med næring for de små rakkerene. Vet ikke om du forer dem med noe, men her er igjen fersk artemia noe av det beste som finnes. Hvis disse skal vokse opp uten å tilsette slik mat, altså kun spise det som er av organismer, matrester, osv. spiller det en rolle hvor stort område de har å lete/beite på. 60 liter er ikke mye så personlig hadde ikke jeg forventet oppvekst på mere enn ettpar yngel i ett kar av denne str.
Når det gjelder test-strips, kast dem i søpla. Det er kun dråper som duger.
for en til to uker siden fikk mitt palettciklide par yngler. Jeg vil si det var ganske mange, og nå disse ukene etter kan jeg telle at de er ca 15- 20. De har nå blitt knapt 1 cm og blitt litt mer grå prikkete. I det siste har foreldrene kranglet eller om de flørter en del. Hannen får ikke alltid komme inn i hula og hunnen kan svømme korte intervaller utenfor inngangen.
Men plutselig er de begge ute å vandrer med ynglene. Og starter foreldrene oppstyret mens de er på tur, legger ynglene seg bare i ro under dem.

De går i et 60 l akvariet og de ser ut til å trives med det.

HVa slags dråper er det snakk om for å teste vann kvalitet?
Det var vel snakk om dråpetester til å teste vannkvaliteten i forhold til strips.
Jeg har for øyeblikket 60 stk fra to kull i en 110 liter. de største nærmer seg fort 3.5cm nå. ser ut til å stortrives da.
Når er det greit å ta ut foreldrene fra akvariet? Ynglene ser ut til å klare seg fint på egenhånd nå.
I et lite akvarium har jeg inntrykk av at mamma- og pappa-palett er rimelig stresset. Jeg har funnet ut at det blir minst styr med kun fóring og vannbytte. Hvis filteret må vedlikeholdes ofte, så ville jeg skaffet et utvendig, eller et større innvendig, sånn at du ikke må så ofte nedi karet. Masse planter som gir godt skjul er også en fordel. Min 150 liter er nesten helt gjengrodd nå, og palettene stortrives... Et alternativ kan være å bytte til et større kar...
Første kullet mine fikk, fikk de i en 30-liters karantene. De begynte raskt å knaske unger, og de tålte ikke særlig at jeg romsterte rundt karet. -Altså, på utsiden av karet. Så sensitive var de. Derfor flyttet jeg dem ut slik at bare yngelen var igjen. Tror muligens yngelen kan ha vært ca en uke... De lever fint ennå, men jeg måtte også flytte yngelen fra karantenen og over i et større oppvekstkar.

I 150 literen er det flere kull nå. De klarer seg på grunn av den tette beplantningen. Det ser ut som enda et kull er på gang... Det er nesten sånn at jeg lurer på om jeg må skille foreldrene, for ellers kommer de vel til å bli så mange at det blir helt "Texas", og karet kollapser... :s
da tenker jeg at foreldrene reiser i morgen. Siden jeg ikke har plass og anledning til et større akvarium, så får ynglene vokse der de er til de er store nok til å reise videre.Lurer på å sette inn noen siamesiske algespisere for å kontrollere brunalge veksten.Bare de ikke forsyner seg av ynglene.
idag har mine paletter fått yngel, har de i et 126l sammen med fem små sølvhai, 7 kardinal, 1 ansistrus og 1 klovnepleco. men nå har det seg sånn at jeg har vært på juleferie i ca 3 uker, så karet kunne godt vært rengjort i disse tider, men det er vel kanskje ikke så lurt med tanke på yngelen?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap