Sommerfugl Ciklide

Jeg kjøpte nettopp neon sommerfugl ciklider på lokalsjappa på fredag, og når jeg kommer hjem fra jobb i dag, ser jeg at et par har lagt egg!!

Dette car jo helt konge, men har dere noen råd til å hjelpe å passe på eggene eller eventuelt yngel. Jeg er redd noen andre fisk kan spise den som fr. eks. SAE, Ancistrusen på ca. 9 cm, khulii eller kakadueciklidene.
Er nok vanskelig med SAE, ancistrus og ål i karet. Men du får bare følge med og se, det er interessant å se på dem. Hvis du absolutt vil ha yngel må du nok ta ut eggene. Men de har jo godt av trening. Spørs om det ikke må et par ganger til før de beskytter dem godt nok da.
Må bare tilføye et lite spørsmål her : kan ancistrus spise sommerfugl egg/yngel ?
Det ser ut som eggene har greit seg fint så langt og har overlevd natten. Men hvis de da skulle eventuelt bli yngel, hva mat er det jeg kan fore med? Skal jeg bare prøve å fange yngelen og ha det oppe i et lite yngelkar, eller er det best å ha de sammen med mor og far?
Elise Stokke
Må bare tilføye et lite spørsmål her ;) : kan ancistrus spise sommerfugl egg/yngel ?


Vil tro det, om ikke så prøver den nok uansett, og det kan jo være nok.

RootBuffer: Om du skal ta ut yngel eller ikke er jo en vurderingssak. Jeg synes det morsomste med egg og yngel er å følge med på foreldrene og deres oppførsel rundt det, man ødelegger det om man tar dem ut. Men hvis du er desperat etter yngel, har plass å ha dem etterpå osv. så kan du jo ta dem ut for all del. Men det er jo visse ting som må gjøres for at de skal klekkes. Ang. foringen så er det ørten tråder om det hvis du søker, gjelder mye av det samme for like typer yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Inge Stumo
Reklame for plussmedlemskap