Jeg har fiskebabyer i karet mitt!
Jeg er en relativ fersk avariumeier(ca.4 mnd). Og i dag merket jeg til min forskrekkelse/overraskelse at det var to små yngel som svømte rundt. Moro!! Rart at jeg ikke har sett de før, for det virker ikke som at de er nyfødte. Kanskje de bare har gjemt seg godt? Kan nok tenkes at endel av de er fortært av de andre da jeg kun har fått øye på to stk. (Kanskje noen gjemmer seg ennå)
Jeg hadde egentlig ikke noe spørsmål, bare hadde behov for å dele gleden min med noen med samme interesser. Så får vi se om noen klarer å vokse seg store og sterke
GOD JUL!!!
Jeg hadde egentlig ikke noe spørsmål, bare hadde behov for å dele gleden min med noen med samme interesser. Så får vi se om noen klarer å vokse seg store og sterke
GOD JUL!!!
Postet 26.12.07 kl 20:36
Endret: 30.12.07 kl 11:23
Postet 26.12.07 kl 21:00
Samma her...
Helt i 100 her og, er jo bort å ser i karet hvert 5.min...hihi
Postet 26.12.07 kl 21:06
Postet 27.12.07 kl 16:13
Postet 27.12.07 kl 16:43
Postet 27.12.07 kl 16:46
Filterpumpe...
Takk for gratulasjoner...litt stolt "mamma" hehe!
Så til spørsmålet ditt Mona. Jeg har en sånn innebygd pumpe som er festet til en rist på bunnen av karet. Selve pumpa sitter helt på toppen. Vet ikke helt hva det heter jeg. Men der er det i hvert fall tre rom vannet går igjennom (også et filter) før vannet havner ut i karet igjen. Ser ut som det funker greit.
PS: Profilen min er nok ikke helt oppdatert, skal få ordnet den når jeg kommer hjem fra juleferie (stakkar bebisene må være alene 3 dager, satser på at det går bra).
PPS: Jeg tror det er Molly'ene mine som har fått yngel, da jeg syns jeg ser at det ene yngelet kan bli dalamtinermolly.
Så til spørsmålet ditt Mona. Jeg har en sånn innebygd pumpe som er festet til en rist på bunnen av karet. Selve pumpa sitter helt på toppen. Vet ikke helt hva det heter jeg. Men der er det i hvert fall tre rom vannet går igjennom (også et filter) før vannet havner ut i karet igjen. Ser ut som det funker greit.
PS: Profilen min er nok ikke helt oppdatert, skal få ordnet den når jeg kommer hjem fra juleferie (stakkar bebisene må være alene 3 dager, satser på at det går bra).
PPS: Jeg tror det er Molly'ene mine som har fått yngel, da jeg syns jeg ser at det ene yngelet kan bli dalamtinermolly.
Postet 27.12.07 kl 19:20
Åja, da vet jeg hva du mener
Det er mye brukt i USA for eksempel, og der kaller de det "under gravel filter". Dvs selve grusen fungerer som filtermedie som filterbakteriene koloniserer, ettersom vannstrømmen passerer hele tiden gjennom bunnlaget.
Det er mye brukt i USA for eksempel, og der kaller de det "under gravel filter". Dvs selve grusen fungerer som filtermedie som filterbakteriene koloniserer, ettersom vannstrømmen passerer hele tiden gjennom bunnlaget.
Nina WeisethSå til spørsmålet ditt Mona. Jeg har en sånn innebygd pumpe som er festet til en rist på bunnen av karet. Selve pumpa sitter helt på toppen. Vet ikke helt hva det heter jeg. Men der er det i hvert fall tre rom vannet går igjennom (også et filter) før vannet havner ut i karet igjen. Ser ut som det funker greit.
Postet 28.12.07 kl 13:28
Postet 28.12.07 kl 17:24
Ekstra filter?
Tror dere at jeg må ha ekstra filter? Vannet er så krystallklart som bare det og jeg er flink til å slamsuge med jevne mellomrom.
Postet 30.12.07 kl 10:01
Postet 30.12.07 kl 19:25
Ny bebiser...
Da det første kullet med yngel ble borte i løpet av juleferien ser jeg at det nå svømmer nye småttiser rundt omkring
Men disse er enda mindre, så tror nok det er et guppypar som har vært på ferde her...men vi får se hvor lenge de overlever. Har planter med små blader de kan gjemme seg i og en rot med litt ganger og sånn som er for små for de store, men neida...de svømmer fint rundt blandt alle de andre...kanskje de er litt dumme?!?! Hehe..
Men det som er litt rart er at jeg ikke klarte å se hvem som var såpass stor at hun skulle føde. Har sett bilder av gravide fisker her, og de har jo vært mye større enn mine.
Men, vi krysser fingrene for at noen klarer å overleve denne gangen.
Men disse er enda mindre, så tror nok det er et guppypar som har vært på ferde her...men vi får se hvor lenge de overlever. Har planter med små blader de kan gjemme seg i og en rot med litt ganger og sånn som er for små for de store, men neida...de svømmer fint rundt blandt alle de andre...kanskje de er litt dumme?!?! Hehe..
Men det som er litt rart er at jeg ikke klarte å se hvem som var såpass stor at hun skulle føde. Har sett bilder av gravide fisker her, og de har jo vært mye større enn mine.
Men, vi krysser fingrene for at noen klarer å overleve denne gangen.
Postet 19.01.08 kl 18:18
Nå har jeg gått til innkjøp av et miniavarium (10l) som jeg har puttet fire yngel oppi , og de ser ut til å trives som plommen i egget. Spiser godt og svømmer rundt. Tenkte å ha de her til de blir såpass store at de ikke passer i munnen til de andre.
Vet at 10l er lite, men de er jo så pittesmå at det virkel vel som et helt hav for dem.
PS: Det er litt mer innredet enn når dette bildet ble tatt.
Vet at 10l er lite, men de er jo så pittesmå at det virkel vel som et helt hav for dem.
PS: Det er litt mer innredet enn når dette bildet ble tatt.
Postet 23.01.08 kl 18:50