Woho det ene sommerfugl paret mitt har lagt egg i løpet av natta:)

Dette var en hyggelig romjuls overraskelse. Han passer på hele tiden, men hunnen har jeg ikke sett så mye ved eggene. Blir spennende å se hvor mange som overlever da:P
Grattis! Har et nystarta kar som jeg har tenkt å ha et par sommerfugler i, og da håper jeg på det samme etterhvert Har du noen tips?
Elise Stokke
Grattis! Har et nystarta kar som jeg har tenkt å ha et par sommerfugler i, og da håper jeg på det samme etterhvert ;) Har du noen tips?


tipset fra meg er å ikke sette inn sommerfugler i et nystartet karr, da dette er fisker som er veldig vare på dårlig/ujevn vannkvalitet.
Så vent med å sette inn sommerfugler en liten stund.
Jaja, det vet jeg. Karet har stått ferdig innredet med vann og filter siden 7. desember. Når tror du jeg kan ha et par sommerfugler i det? Karet er 64 l.
Elise Stokke
Jaja, det vet jeg. Karet har stått ferdig innredet med vann og filter siden 7. desember. Når tror du jeg kan ha et par sommerfugler i det? Karet er 64 l.


Jeg personlig hadde ventet 1-2 mnd til før jeg hadde satt inn sommerfugler.
Sett inn de andre fiskene du skal ha først, så la karret/vannet7filteret få stabilisert seg-slik at karret/filteret blir godt innkjørt.
Filteret ditt er ikke innkjørt enda-det tar ihvertfall 30-35 dager før filteret en innkjørt og klar til å ta imot vanlige robuste fisker.
Så sett inn f.eks en acistrus(algespiser) som første fisk, de er både kuule og nyttige, og ikke mint hardføre.
Jeg satte inn 2 store hanner av sommerfugler samt 2 litt mindre hunner etter ca 1 måned i mitt 240l juwel kar. Dette har godt veldig bra. Men jeg slet da jeg hadde sommerfugler i et 60l kar. Men siden det er lettere å holde bedre vannverdier i et stort kar så regner jeg med at det er grunnen.

Jeg har bare lagt ut noen skifer steiner i forskjellige steder i karet og i dag så var det i boks bak den store rota jeg har liggende i karet.

Far og mor bytter på å passe på nå, og andre fisk som beveger seg mot eggene blir bryskt jaga bort.

Noen som vet hvor lang tid det tar for egga å klekke?
Tom Kristiansen
Noen som vet hvor lang tid det tar for egga å klekke?


Det svaret finner du selvfølgelig her i AF`s eminente fiskebase
Tante Astrid
[QUOTE=Tom Kristiansen]Noen som vet hvor lang tid det tar for egga å klekke?


Det svaret finner du selvfølgelig her i AF`s eminente fiskebase

hehe jeg fant det ut ja, men fikk ikke redigert innlegget mitt:P
Hmm i dag når jeg våkna så var alle eggene borte fra skifersteinen, og jeg kan heller ikke se dem noen andre steder.

Har de kanskje blitt spist av ancistrusene i løpet av natta? eller har dem bare flytta dem til et sted jeg ikke ser?

Er første gangen de legger egg, så de er vel ikke blitt flinke foreldre ennå, men om noen har noen innspill så takker jeg for det
Hos meg la de egg mange ganger, men de ble spist opp hver gang, av foreldrene selv regner jeg med. Leste i ettertid at ph på 7, og høyere, gjorde at skallet på eggene tyknet for raskt til at hannen rakk å befrukte dem. Jeg ville egentlig ikke ha yngel så jeg syntes det var greit

Kan selvfølgelig også være at ancistrusen har forsynt seg. Både store maller og snegler kan være vanskelig å jage vekk for disse små ciklidene. Mallene er også aktive på nattestid når ciklidene døser. Litt lys i rommet på natt kan gjøre at de lettere får passet på eggene.

Uansett så er det ikke uvanlig at slikt skjer når foreldrene er urutinerte. Du får gi dem litt tid
hehe får vel det, var bare utrolig kult at det var egg der i går. Men går sikkert bedre neste gang
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap