Hei eg er nybegynner av oskar.. eg har noen spørsmål =)

hei =)
1. kor fort vokser en oskar fra 4 cm og oppover?
2. ka skal eg fore med? når eg ser på youtube mater di med LEVENDE (trist) baby mus og eg begynner og grine kver gang når di hiver en oppi.. så dere trenger isje si mus.. og gullfisk har eg sett att di har gidd fiskene:P det klarer eg men det blir dyrt:P kansje en annen fiskeart?
2. eg har ett 800 l akvarie.. kormange fisker kan eg ha der? det er ca 3-4 meter langt og er 70 bredde..
3. ka skal eg bruke som innredning?
4. kas grus og sånne ting?
5. no kommer eg isje på flere hehe.. dere får hjelpe meg med noen svar hehe...
Cicilie Telle
2. ka skal eg fore med? når eg ser på youtube mater di med LEVENDE (trist) baby mus og eg begynner og grine kver gang når di hiver en oppi.. så dere trenger isje si mus.. og gullfisk har eg sett att di har gidd fiskene:P det klarer eg men det blir dyrt:P kansje en annen fiskeart?


Anbefaler at du ikke gir levende dyr som mat! Tror faktisk det er ulovelig..
Kjenner ikke så godt til oscar at jeg kan svare på alle spørsmålene dine, men kan ihvertfall berolige deg med at du absolutt ikke trenger å mate de med levende fôr, noe som også er ulovlig. De spiser feks sticks og pellets beregnet for store ciklider

Hvis du går til oscar i fiskebasen så kan du i det grønne feltet til venstre klikke for å se medlemsakvarium med denne fisken i, og få en ide om hvordan du kan innrede. Har hørt at denne flytter på det meste i karet og graver en del.
1. Oscarer vokser ganske fort. De vokser bra og blir flotte om de får variert for, har fine akvariekamerater og holdes i bra vannkvalitet.
2. Hvor mange fisker kommer ann på hva slags fisk.. Ikke mer enn 4 oscar vil jeg si for de kan bli voldsomme når de blir store. Du bør kanskje også ha noen algeeter som f.eks gibbiceps eller ancistrus i, for oscaren eter ikke alger hehe.
3. Oscarer spiser som andre har sagt f.eks Tetra Cichlid Sticks og andre slike sticks som flyter. Det er viktig å ha variert for for dem særlig når de er i vekst. Oscarer er herbivore, det betyr at de spiser kjøtt og grønt for. Du kan gjerne lage din egen rekemix og gi dem. Det er masse oppskrifter på det nett, bare å søke. Jeg gir mine griser sei/rekemix med hvitløk spinat og vitaminer. Jeg gir dem også spirulina sticks, røde mygglarver, sorte mygg larver, artemia og jbl novotab. De fleste oscarer er alltid sultne og ikke vanskelig å fore. Jeg gir ikke mine levende for annet enn at de forsyner seg om noen av akvariekameratene yngler :s
3. Når det gjelder innredning er oscarer kjent for å ominnrede. De er stor fisk som kan finne på å grave. Om du skal ha stein til pynt pass på at de ikke ligger rett på glass for da kan det gå galt. Jeg anbefaler store røtter og noen skifersten. Oscarer legger egg på skiferhellene mine her. Når det gjelder planter kan de finne på å ete planter. Det eneste som går her er kjempevallisneria, anubias og store sverdplanter. Alt av flyteplanter jeg har prøvd har blitt for hehe.
4. Når det gjelder grus er det meste greit. Oscaren graver i det uansett. Siden de er noen store griser ville jeg kanskje ikke hatt sand til dem for da ser du dritten oppå sanden hele tiden.
5. Ha stort nok filter til disse sjarmerende grisene. Lykke til!
Du kan kanskje få deg en koloni sirisser, om du vil mate fisken med noe levende.

Gratulerer med et heftig akvarium. Legg det inn på profilen, gjerne med bilder.
Cicilie Telle
1. kor fort vokser en oskar fra 4 cm og oppover?
Som alltid er det mange faktore som spiller inn.
Tilgang på næring, tilgang på plass til å vokse, og tilgang på rent vann er de viktigste.
Har sett slike fisk vokse fra 4-20cm på 6-7 måneder.
Med andre ord; fra en fisk som mange kan ha plass til, til en fisk som få har plass til på alt for kort tid.

Cicilie Telle
2. ka skal eg fore med? når eg ser på youtube mater di med LEVENDE (trist) baby mus og eg begynner og grine kver gang når di hiver en oppi.. så dere trenger isje si mus.. og gullfisk har eg sett att di har gidd fiskene:P det klarer eg men det blir dyrt:P kansje en annen fiskeart?
Tørr jeg foreslå at du ikke ser videoen igjen, om den gjør deg så trist ?
Det finnes ett enormt utvalg av bra tørrfôr til slike fisker.
Selv ville jeg brukt f.eks JBL Novo Stick, eller Tetra Cichlid sticks som hovedfôr.
Som snadder, røde mygglarver, frossen artemia, vanlige reker fra dagligvarebutikken etc.
Å fôre med levende dyr er med noen få unntak forbudt her til lands.

Cicilie Telle
2. eg har ett 800 l akvarie.. kormange fisker kan eg ha der? det er ca 3-4 meter langt og er 70 bredde..

Med disse målene, er enten karet svært lavt, eller noen mål feil. Om en regner med at karet er 350cm langt, er det bare 30cm høyt. Er det 300cm, kan det være 38cm høyt.
Er det 400cm, kan det maksimalt være 28cm høyt.
Anbefaler deg å få de eksakte målene. Er karet så lavt som det her tilsier, ville jeg ikke valgt denne typen fisk. Er jo kjedelig når ryggfinna stikker over vann, og buken soper i bunnen
Skal svare bedre når en eksakt størrelse er på plass.

Cicilie Telle
3. ka skal eg bruke som innredning? 4. kas grus og sånne ting?
Til denne type fisk, er det lite planter som egner seg. Oscar river gjerne disse opp i løpet av kort tid. Røtter og\ eller stein er det mest brukte til dekor.
Jeg ville selv brukt ett middels fint bunnlag, f.eks rådasand i størrelse 0,8-1,2mm.
Hei
SORRY! har gitt feil mål hehe..
eneste eg vet er att det er 800 l.
oscar er en inteligent fsk uten tvil. jeg har 2 voksne in et 720 liter med invendig bakrunn. jeg synes dette er i minste laget. men uten bakrunn ville de hatt mye bedre plass-.
jeg forer mine med pellets /tetra sticks) og meitemark.
kan også lage eget for av oksehjerte+grønsaker+vanlig for og fryse ned. masse penger å spare. de spiser noe enormt

i snitt sies det at de blir ca 15 cm på ett år men de kan nok vokse fortere enn dette som frank nevner. all annen fisk i karet som måtte passe in i munnen på oscaren lever farlig.

inredning ville jeg valgt rådsand eller sand av finere type. mitt karr er delt opp men 60% grus resten sand. i sanden sitter plantene godt. i grusen må jeg sette de på plass ofte og de vokser ikke skikkelig.
store røtter og store steiner er fint for oscarene. m,en bør festes godt da de graver litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap