Dverggurami.

Skaffet meg for noen dager siden et nytt kar på 106 l. Alt i det er nytt, pumpe, sand, planter osv osv.
Jeg har fisk i dette karet, 2 ancictrus (en "vanlig" en albino), en stim på 13 sort tetra, og et dverggurami par. Disse er alle fisker jeg har hatt en stund, bortsett fra dvergguramidama og albinoancictrusen. (Jeg bytter forresten vann med andre godt innkjørte kar jeg har stående her, og følger nøye med.. )

Siden dverggurami-hannen har vært ensom en stund er han nå VELDIG etter den nye dama, og han har laget noen "bobler" i vannflaten i ett av hjørnene. der har også en plantestilk funnet veien, og ligger og "skjuler" boblene.
MEN , det er ikke mye skum, og han jager bare dama, tror jeg, enten det, eller så er det hun som prøver å stikke av fra han. Er dette noe som helst tegn på lek? (Jeg har søkt og søkt etter dette, men finner ikke svar på det jeg lurer på, heller ikke i fiskebasen, eller noe annet sted her på forumet..)

Om det så blir noe av dette så har jeg forstått det slik at hoen skal tas ut av karet, hva med de andre fiskene, kan tetraene være noen trussel for eventuelle yngel?

Og kan guramiene og tetraene være noen trussel for eventuelle ancictrusyngel?

Håper på svar!!

( Ja, skal legge inn karene mine, og oppdatere profil etterhvert, sliter med migrene, så jeg stirrer heller på fiskene enn på en skjerm for tiden! )
Det kan være at det er at han forsøker seg både på dama, og på det å konstruere ett skumrede.
Det høres riktignok ut som begge deler er litt vanskelig for han å få til, så det blir neppe noe stor action de først dager

Jeg vil absolutt se tetraene som en fare for både egg og yngel, når\ om det blir slike fra dvergguramiene.
Ang ansictrusyngel, er disse nok ikke 100% trygge, men trygge nok til at du får mer enn nok overlevelse på disse, dersom yngelen finner tilstrekkelig med mat og gjemmeplass.
Da får jeg vurdere om tetraene skal fiskes opp og flyttes til det andre akvariet, hvertfall om jeg ser noe mer action oppi der.
Ancictrusene er nok for små til noe action enda, vet ikke engang hva slags kjønn de er enda jeg.
Denne guramigutten min prøver og prøver, men som du sier, han har ikke teken på hverken det ene eller andre.
Guramidama er jo bare kjempe skjønn, skikkelig feminin, at hannene blir valgt framfor hoene fatter jeg ikke. Da jeg kjøpte henne fikk jeg beskjed om at hun så rognfull ut, hva betyr i så fall det? At hun kommer til å slippe rogn selv om han ikke får til noe rede?
Jeg har ingen flyteplanter oppi enda, men det er en avstikker fra en plante som ligger og flyter i et hjørne, kan den ligge der, kommer det til å holde, eller burde jeg ha oppi noen flyteplanter for at han kanskje skal få til dette redet sitt?

Setter stor pris på svar, har kun erfaring med levendefødere, hadde vært gøy med noe annet også!
En rognfull, eller rognstinn fisk som er ett vanligere uttrykk, er en fisk som har modne egg i systemet, og derfor er klar for lek.

For å trekke en sammenligning; skreien som er på tur inn til kysten i disse tider, er rognstinn. Det er derfor vi kan glede oss til en skikkelig møljemiddag eller 10 fremover
Hehe, skjønner. Vet jo igrunn dette. :treig:
Men, det blir noe annet når det gjelder disse skjønne som er i hus, tenker ikke helt logisk lenger da visst! :p

Takk for svar, skal følge med dem, men det ser ikke ut som at noe skjer.
Tar gjerne imot råd om det finnes noen andre enn de som allerede ligger her på nett! Hadde jo vært gøy med noen småtasser oppi der også!
Har satt disse to i et eget akvarie for noen dager siden, tror det var på Torsdag, har lav vannstand, økt temperatur, forer med mygglarver, noen planter, skifter vann ganske ofte, for jeg har ikke satt i pumpe siden akvariet er lite og jeg ønsker lek.
Ikke noe har skjedd da..
I starten ble hunnen jaget, kun jaget, men ikke noe skumreir er laget, og ingen leking har foregått, som jeg har sett hvertfall.
Nå gjorde jeg vel ikke det smarteste med å sette dem sammen med en gang, skulle vel ventet med å putte i hoen.
I går kveld og i dag jager han ikke lengre, jeg ser de "kysser" en del, og det er roligere oppi der, burde jeg se det ann litt til, eller burde jeg ta ut hoen, for så å sette henne i igjen om noen dager?
Det er jo om jeg husker rett, ett ganske "ferskt" par, så jeg ville ikke stressa verken dem eller meg selv med ett tvangsekteskap her

La dem få tid til å finne hverandre
Ja, de er et ferskt par. Altså la dem gå over i "hovedboligen" i en stund til. Putter dem over igjen når det er helt klart for nitritt igjen, hadde et lite utslag for 2 dager siden, men holder på å gå seg til.
Takk for svar, var vel litt overivrig.
Her har de ordnet seg selv ja.. Han Guramien min er i full gang med å lage skumrede i noen planter som flyter på topp. og jeg har observert litt jaging mellom dem, og en del "stryking" inntil hverandre... Oj oj oj. Har en 20 liter klar, en hvit stein med "hull" i, regner med jeg kan koble til luft på den etterhvert om det blir noe av dette.

Jeg syns dette er kjempespennende! Jeg kommer til å flytte huen fram til jeg flytter eventuelle yngel.

Skjønner ikke hva som trigget dem akkurat nå.. Men, det er vel igrunn ikke så mye å spekulere i! Skumredet er vel ikke så kompakt, men det begynner å bli stort!

Kan vel ikke være så veldig lenge til disse gjør noe snart nå?

Hannen svømmer forbi henne ofte, og de "rister" når han passerer, men hun holder seg i hjørnet, følger ikke etter han.. Kan det være at hun likevel slipper egg som han tar med opp? Han svømmer mot overflaten og redet etter hver gang hvertfall!
Har hatt lek og yngel på disse selv. Hannen liksom bretter seg rundt hunnen, og det ser ut som han "klemmer" eggene ut av henne Og så jager han henne bort en stund mens han pynter på redet før de begynner på nytt. Sånn foregikk det i allefall her Lykke til! Alltid gøy med småtasser...
Ja, har skjønt at det er dette han skal gjøre, men hun lar ham ikke gjøre det.

Hmm, hvorfor?
Tror denne dama mi begynner å bli litt sliten, for de vil så gjerne begge to, men det ser ikke ut som at de får det helt til. Skumredet begynner å bli tynt også.

Er dette vanlig?
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle H. Moe
Reklame for plussmedlemskap