Gravid guppy

hei jeg har noen fisker og jeg tror en av dem er gravid, men det har ikke kommet noen svart flekk på halen, er det noe i veien med den.
foresten det er guppy det er en fin fisk å ha, men jeg vil ha yngel
Det er ikke på halen det sorte området er, men like foran gattet (dvs der bæsjen kommer ut). Alle hunner har dette selv om de ikke er gravide, men når de bærer på unger så vil du se masse mørke prikker i dette området og hun vil bli kjempestor i magen. Har du både hunner og hanner så vil de få unger. Hunnene føder vanligvis ca en gang i måneden så bare vær tålmodig så får du nok yngel.

Her er en bra artikkel om guppy
guttn
men jeg vil ha yngel


Hehe jo det vil JEG også ha. Jeg skjønner heller ingenting. Jeg har 5 hanner og 14 huer, men her vil det ikke bli noenting. Jeg har flere huer som har svarte flekker bak, noen er mindre svarte enn noen andre også har jeg ei hue som ikke er svart i det hele tatt så hu er ikke gravid. Men så og si alle huene mine har svart flekk bak, men ingen av dem er gravid. Jeg kan heller ikke se slike prikker som blir fortalt her. Vent litt her.... nå ser jeg at jeg har ei hue som er helt blank og er gulaktig i halen, bakenden er helt kølsvart. Også ser det ut som magen hennes er litt firkantet. Vel vi får vel se kos det her går.

Jeg hadde ei hue som var skikkelig feit her i jula og nyttårstida, men så ble hu plutselig så tynn, trur hu fødde men at ynglene ble spist opp.

Stemmer det at hannene har slike parringsdanser, en hanne jeg har som gjør seg skikkelig til for huene.

Ja, når mannfolka vil flørte så danser de rundt damene og viser seg frem i all sin prakt. Det gjør guppy-hannene også ;D

For at ikke yngel skal bli spist opp så sørg for at det er masse, og da mener jeg masse, planter i overflaten. Får du ikke tak i flyteplanter så bruk vanlige stilkplanter. De fleste av dem overlever fint som flyteplanter. Selv hadde jeg nok fisk i karet og ønsket at yngelen skulle bli spist, men hadde såpass mye flyteplanter at altfor mange overlevde

Som sagt så får damene barn ca en gang i måneden så det er bare å være tålmodig, så blir det yngel.
Takk for svar ja.

Æ har nettop kommet hjem fra dyrebutikken, ny butikk på Lade i Tr.heim. Kjempeservice.
Æ va å kjøpte mæ 2 planta som e veldig tette og fine, småe runde blader på og 3 stk plattyer, 2 hanner og ei hue. Jeg har 2 stk hjemme fra før. Hua som æ kjøpte idag var gravid så om itj så lenge kommer det yngler der også.

Så kjøpte æ mæ et nettfødekar. Men hvor lenge før de skal føde ska æ ha oppi huene der da?

Har du nok flyteplanter så trenger du ikke bruke fødekar. Problemet med disse er for det første å vite akkurat når hunnen er klar til å føde, for det andre at hun stresses slik av å være i nettet/boksen at hun holder igjen og for det tredje at hun rekker å spise opp yngelen før du får henne ut igjen. Hvis du absolutt vil redde noen yngel så vent til hun har født i karet og håv så bare yngelen oppi fødenettet. Som sagt tidligere så er masse planter i hovedkaret mye smartere

Guppy-yngel holder seg i overflaten mens platy-yngel holder seg lenger ned i karet, så for sistnevnte er annen type gjemmested nødvendig. Tettvokst mose, feks javamose, gir kjempebra ly for all slags yngel som holder til i midten og bunnen av karet
De fleste huene mine er svarte bak i enden, men noen er mere svarte enn andre. Kan jeg flytte de over i 17l akvariumet mitt, går det fint?
nå er det 1 måned siden jeg oppdaget det ennå ikke noe yngel.
har hatt dem i over 6 måneder++
men snart blir det nytt kar.(jippi)
kansje det trigger til lek.
jeg håper der.
Katrine
De fleste huene mine er svarte bak i enden, men noen er mere svarte enn andre. Kan jeg flytte de over i 17l akvariumet mitt, går det fint?
Det jeg gjør når jeg ser mine guppyer eller platy og sverdrager er gravide og de begynner å bli store så flytter jeg dem over i enten 25 liters karet eller 13 litern. Da får de gå i fred og ro og kose seg til fødselen.Har masse planter og flyteplanter i begge kar så de klarer godt å gjemme seg unna. Jeg har hatt 3 guppyer gående i et fødekar samtidig mens den ene fødte og det gikk fint det. Litt svinn må man regne med hvis ikke blir det altfor mange av dem. Når fødselen er over flytter jeg dem over i oppdrettskaret og mora får komme tilbake til hovedkaret. Dette fungerer veldig fint hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap