Ang. coryyngel

Kan eg ha Corydorasyngelen oppi et kar som går voksen Cory??
El. vil dei ete yngelen.? Og kan dei reise inni et Fluval filter?
Plussmedlem
Ja, det går an å ha cory-yngel sammen med foreldrene. Det har jeg og det går bra. Flere yngel vil selvfølgelig overleve hvis du har ynglene i et eget kar fra de er egg. Mona O har skrevet mye bra om dette;

Det innvendige Fluval-filteret vil nok "svelge" noen yngel. Jeg bruker det selv (har ikke rotet meg til å velge en annen løsning), men merkelig nok så overlever en del der inne. Jeg er bevisst angående dette, så jeg åpner bestandig filteret (når det må skylles) over en bøtte med vann fra karet. Da faller det gjerne ut noen bitte-små yngel som da svømmer rundt i bøtta før jeg putter de tilbake i karet
donna
Kan eg ha Corydorasyngelen oppi et kar som går voksen Cory?? El. vil dei ete yngelen.?

De spiser dem hvis de er små nok. Men etter en viss alder minner ikke yngelen så mye om "levendefòr" lenger, og da overlever de. Man må nesten se det an, og prøve og forestille seg om de passer inn i munnen på de voksne...
Kanskje vi kan si det slik at yngelen bør være minst like lang som en mygglarve?
Det er vanskelig å si, for noen Corydoras lar yngel være uansett nesten, mens andre sluker både egg og yngel villig vekk.

donna
Og kan dei reise inni et Fluval filter?

Ikke frivillig, nei

Men litt mer alvorlig;
ja, innvendige filtere er skumle for små Corydoras-yngel. Det er en felle, rett og slett. Vær derfor forsiktig med å sette yngelen i karet om de fremdeles er så små at de kommer mellom rillene på filterinnsuget.
Plussmedlem
Glemte å nevne at jeg har en del eikeblader liggende på bunnen. Dette er kjempefint for yngel. Mange steder å gjemme seg

OK. Grunnen eg spurte er at no går dei i eget kar med luftpumpe.
Problemet er at vatnet surner/rotner på en halv dag. Skifter vatn 2 gange daglig. Det kan bli problem dei dager eg er på jobb.
Dei er små enno 1,2 veke gammle. Men tenkte dei kanskje får det bedre i 54l ilag med andre corya, enn at vatnet dei går i surner på kort tid.
Så kva som er værst og best er vanskelig å sei. Trur ikkje coryane er heilt vaksne. (6 stk.) pluss 4 Ottoa. Kan selfølgelig ha nettingstrømpe på filteret.
Fluval2 med blåsvamp. Men er veldig usikker.
Plussmedlem
Hvis du er redd for at ynglene skal dø i "surnet" vann når du er borte på jobb, så synes jeg at yngelen har det best i karet sammen med de voksne. Tror ikke Otto'er er noen stor trussel heller. Bare de har nok plasser å gjemme seg, og at de har mat tilgjengelig.
Fluval2 modifisert etter "Bjarnemetoden" tar kanskje ikke yngel like lett som originalt oppsett? Men slikt modifisert filter har jo også innsug i bunn gjennom svampen, og i en 54 ltr så er det ikke langt fra bunnen av pumpa til bunnen av karet...

Det er kort veg fra filteret til botnen ja.
Vil no vere tragisk om dei dør av surt vatn da. Yngelkaret tar ca 7 - 8 l vatn.
Eg har oppi 5l. og ei halv kokosnøtt som dei liker å gjemme seg under.
Men kanskje det er lurt å drøye det litt. Er ikkje vekk meir enn 2 daga i veka da. ( Yrkesskade) så eg er mykje heime. Skifta litt om morgonen da og skifta og vaska alt om kvelden.

PS! ang. eikeblad. Har mykje eikeblad.( har 1 eik i hagen) men har ikkje brukt det. Prøvde med ett blad og det flyt berre opp. Kasta det.
Korleis få det til å ligge på botnen?
Plussmedlem
Tørre eikeblader flyter, ja. Men putt noen blader i en bøtte med vann og la de ligge over natta eller lenger. Jeg antar at de fleste vil synke etterhvert. Eventuelt hold bladene nede med litt grus/stein til å begynne med.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap