Hvite korn.. egg?

I 160 literen min yngles det jevnt og trutt både hos Palettene og hos Regnbuene. De siste dagene har jeg lagt merke til noe jeg ikke har sett før. På roten, kokosnøttene og tildles på glasset er det noen hvite "korn". Disse ser ut som de er kilt fast i sprekkene i roten og nøttene men henger fast av seg selv på glasset. Det er flest på roten kanskje 10 stk på glasset. Var inne og kikket på artikkelen om Scalarer og de kan minne om eggene på det grønne bladet bare mye færre. Det går 6 Scalarer i karet. Det er også 4 Corydoras, 2 Siamesere og 3 små Ottoer i karet. Er det noen som kan fortelle meg hvem som mest sannsynlig er "synderen"? Palettene og Regnbuene kan utelukkes.
Du har ikke tilfeldigvis sebrasnegle i karet ditt. Eggene ser ut som små korn og legges overalt på røtter, steiner og glasset hos meg.....
Jeg mistenker Corry'n for disse "eggene", men når du sier sandkorn stemmer vel det lite. Man ser at egg er egg med corry..

Du har ikke tilfeldigvis sebrasnegle i karet ditt. Eggene ser ut som små korn og legges overalt på røtter, steiner og glasset hos meg.....


Joo det har jeg også. 2 stykker og kornene er kommet etter at de flyttet inn. Trodde de la klaser akkurat som Eplene. Ja ja, da et "synderen" tatt. Klekkes disse også?
Nei disse klekkes ikke for de krever mer saltinitet i vannet. Hadde de klekket så ville karet vært fult av sebrasnegler med en gang.......
Ser nå at jeg var litt rask i sted. Det er Tigersnegle jeg har 2 av. Legger de også egg?
Ja, tigersneglen legger egg på samme måte som sebrasneglene og de trenger også brakkvann for å klekkes.
Leste et innlegg av en som hadde en trerot i akvariet der hver minste lille sprekk var fullstappet av egg fra sebra- eller tigersnegle...
Som sagt, de klekker aldri i ferskvann, og dermed blir det bare fler og fler av dem.

Du kan jo eksperimentere litt? Ta ut rota og forsøk å klekke dem i brakkvann?
Tror ikke de to snegleartene er drettet i fangenskap før, nettopp pga dette med brakkvannet, men en akvarist må jo bli den første.
Kunne vært fristende å prøve. Har 2 tomme kar og et ubrukt filter stående. Må vel sette meg inn i dette med brakkvann og kjøre inn karet før jeg flytter roten. Jeg kjenner meg selv og dette er dette en lyst som kommer plutselig. Kanskje det blir noe av... eller kanskje ikke. Sneglene slutter vel ikke å legge egg med det første så den som venter får se.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap