Ancistrus yngel..

altså.
bør jeg ta vekk foreldra til ancistrus yngelene etterhvert?
er det noen fare for at de blir spist osv?
Vil tro du finner masse informasjon om dette hvis du leser under Om oppdrettAncistrus i fiskebasen.
Tante Astrid
Vil tro du finner masse informasjon om dette hvis du leser under [I]Om oppdrett[/I] på [URLBLOCK1] i fiskebasen.


nope.. der står det kun at hannen legger egg i hula å når yngelet er frittsvømmende..
så jeg er like lite klok.
Og da har du lest alt hva de 182 som har oppdrettet arten har skrevet også? Du trykker på Klikk for å se og så er det bare å holde pekeren over hver enkelt oppdretter for å få frem informasjonen om hvordan de har gått frem.
Hehe
der kan du se,når man ikke skjønner åssen tinga her inne funker forblir man helt grønn)
takker.
Slik er det, vet du. Jeg fikk undervisning jeg også i starten, så nå kan du undervise nestemann

Må jo spørre for å finne ut av ting.
Fristelsen ble for stor.....
kaktusspigg
nope.. der står det kun at hannen legger egg i hula å når yngelet er frittsvømmende.. så jeg er like lite klok.


Hvis det står at hannen legger egg skjønner jeg godt at du er like lite klok.
Yngla kan fint vokse opp i samme karr som voksene.
men de vokser fortere vis du flytter de, og mater 3-5 ganger om dagen.
men da må man bytte litt mere vann og evt suge opp mat som ikke blir spist opp.
Vil du ha de til å vokse kjappest mulig så har du et karr uten innredning og uten sand/grus. Kunn noen skifer plater som du bygger hjemmeplasse av.
Flere plater opp på hverandre med et lite mellomrom mellom hver+ en rot, ja da har du et ypperlig oppvekst karr.
Mye lettere å holde greie vannverdier i et slikt karr-da ser du all matrester og annen dritt og det er lett og fjerne.
Takk
takk for svar.
da skal jeg gjøre det
Ancistrus yngel
Hei, hvis jeg var deg ville jeg ikke tatt vekk foreldra (hannen) til ancistrus ynglene dine.

Jeg har selv drevet oppdrett av denne arten i mange år nå og jeg rører aldri foreldra.

De legger eggene i et skip som jeg har (pleier å snu skipet for å sjekke dette) når jeg oppdager at de har lagt egg, venter jeg minst 1 uke før jeg igjen sjekker. Er ynglene da blitt litt store fyller jeg ei bøtte med lunket vann, løfter skipet oppi bøtta (sørger for at hannen ikke følger med) så tømmer jeg skipet helt. Setter det på plass i akvariet før jeg tømmer bøtta med yngel oppi et av yngelkarene som jeg har hengende på akvariet.

Tar du yngelen for tidlig vekk er det stor fare for at de dør. Det har jeg selv erfart. Nå som jeg venter cirka 1 ukes tid, overlever all yngel. Jeg får stort sett 40-70 yngel hver gang.

Lykke til!!
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap