Corydoras og ph

har hatt jevnlig lek på aeneus i en periode, og plutselig tok det slutt. Lett etter en årsak lenge, og kommet frem til flere forskjellige ting.

Kan en lav på(ca.6.0) ha hatt såpass innvirkning på fiskene at de har slutta å produsere??
Det er ikke utenkelig. Jeg har ofte sett det på enkelte av mine Corydoras-arter, at dersom ph blir veldig feil i forhold til hva de egentlig trives best med, så stopper eggleggingen opp. Det er ofte det som skal til for at jeg sjekker ph i et kar Jeg legger merke til at det kanskje ikke har kommet den ukentlige dosen med egg i et kar, så da sjekker jeg ph. Ofte er den gjerne sunket for lavt, eller ligger litt for høyt til å være innenfor denne artens "comfort zone".

Nå er vel egentlig C. aeneus en art som trives i ganske vide vannverdinivåer, men det kan jo hende de bare tar en velfortjent pause? Har du endret noe på fòringen, eller får de proteinrikt nok fòr til å kunne produsere egg? Hunnene, de ser eggstinne ut?

Har du evt satt inn nye fisk til dem? Å være i et litt for folksomt akvarium kan få mange arter til å foreta en "shut down" og nekte å legge egg mer. De liker privatlivets fred, ser det ut til
Det har vært en del forandringer når det kommer til samboere ja.
Det stoppet opp da de fikk selskap av 3 øreål(noe jeg kvitta meg med fort igjen)..
I tillegg har det kommet ei gruppe på 8 haraldschultzi og nå tilslutt 6 metae sammen med dem. Så i praksis har jeg nå kun bunnfisk oppi..

12-15 aeneus i alle størrelser
8 haraldschultzi
6 metae
2 gibbiceps

Begynte med frosne røde mygglarver for ettpar uker siden, og nå beyner e del både metae og aeneus å se feite og fine ut.
Det kan være at det har blitt for folksomt der. Noen ganger kan det føre til at egglegginger stopper opp, eller ikke skjer. Løsningen kan da være å flytte C. aeneus-gruppen over i et lite leks-kar, slik at de blir alene, og pøse på med mygglarver. Ofte tar det bare et par dager før de setter i gang, når de får være alene. Noen ganger setter de i gang i løpet av noen timer bare
Når eggene er lagt, kan du flytte de voksne tilbake til selskapskaret og klekke eggene i lekskaret.

Lekskar trenger ikke være store greiene, har lest om folk som bruker kar helt nede i 30-40 liter til en liten leksgruppe.

Jeg vet ikke om du har muligheten til å flytte dem til et eget lekskar, men det kan altså være løsningen og er ofte veldig effektivt for "å sparke i gang" en Corydoras gruppe.

I november satte jeg guppy-flokken min inn til leksgruppen min med Corydoras adolfoi. De har lagt egg trofast hver uke i tre år, men guppyene satte en effektiv stopper for den trofaste vanen. Det kom et par små, spredte egglegginger etter det, med langt mellomrom, men så stoppet det helt opp. De vil helst være alene, det er tydelig
i sommer ble det faktisk egglegging hver uke, selv om det var bare 4 voksne individer.

Tror du det har noen hensikt å sette ei av gruppene over i 110litern sammen med 4-5 ancistrus?

Ellers har jeg mulighet å sette opp en stor murerbalje med varmekolbe og filterpumpe
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap