Oppdrettskar til tre arter?

Jeg mistenker at ancistrusparet mitt har funnet på noe som resulterer i små sugekopper. Herren ligger i alle fall under rota og vifter med finner.

Paleatusene mine legger egg med jevne mellomrom, men ancistrusen beiter på eggene, og om eggene klekker tviler jeg sterkt på at de overlever i selskapskaret.

Platyene får stadig nye barn, og barna blir verken spist eller sugd opp av pumpa.

Jeg må finne på ett eller annet.
De går pr. i dag i to forskjellige akvarier. Platy og ancistruspar i det ene og platy og corydoras i det andre.

I tillegg har jeg en 20-liter som jeg har satt bort.

Mitt spørsmål er egentlig om det går an å drive yngelpleie på både platy, ancistrus og corydoras i ett og samme akvarium. Om det er 20-literen eller noe større som må til.
Bunnen vil da være biltemasand, tenkte jeg.
Jeg drar denne fram igjen jeg.

Jeg kjøpte et 54-liters akvarium, og puttet oppi 22 platyyngel.
De lever i beste velgående, og jeg har fått en haug med ancistrusyngel.

Pr. i dag er det ingen andre enn platyene som bebor 54-literen, og det begynner å bli flere alger der enn jeg setter pris på.
Jeg funderer på å ansette noen snegler, men samtidig begynner jo ancistrusene å bli såpass store at jeg ser de gjør nytte for seg i 120-literen.

Mitt spørsmål er: Hvor store kan ancistrusene være før jeg flytter dem?
Jeg har planlagt å beholde en som skal vokse seg stor og sterk i 54-literen, de andre går for salg.

Ancistrusene er nå ca 1 cm og har vært klekket i alle fall siden 16. februar da jeg først så halene deres.
her har vi et ancistruspar som lager yngel rett som det er og yngelen tar vi ut av karet når de er omtrent 1 cm. løfter bare ut hele lekshulen og putter den oppi en isboks for å få ut yngelen der. har fordelt de rundt på 20L, 40L og et yngelkar hvor de vokser opp sammen med kampfiskyngel og eplesnegler.

noe svinn har det vært, men det er vel verdt et forsøk å flytte de nå om du ønsker. de sterkeste klarer seg nok fint
Takk for informativt svar!
Da skal jeg se om ikke det er noen barn som bytter hybel i løpet av påska.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap