Overspiste ancistrus yngel ??

Har ca 35 ancistrus yngel som ble sluppet ut av hula den 27.01. De er nå satt i et flytende fødekar da malawi yngelen har begynt å prøve seg på de allerede.

Når de gikk fritt i karet og nå forer jeg med squash, super tabin b og plecomin. Det som uroer meg litt, eller ganske mye, er at noen av ynglene har skikkelig stor mage til tider. Er dette fordi de overspiser eller er det noe galt ??

Takker for svar.

Mvh Linka
Har nå studert disse ancistrusene og det ser ut som noen av de er skikkelig oppblåste. Og så dør de. Er det noe jeg forer som gjør at de blir slik?? Hadde opprinnelig over 50+ yngel og nå er det vel ca 15 stykker igjen.

Er dette unormalt høyt dødsantall eller er det bare slik med sugere??

Takker for svar.
Jeg tror ikke det er maten, men hardheten i vannet. Selv om de er født i malawi-vann er det ikke ideellt for dem og de kan få problemer med osmosereguleringen i kroppen (jeg tror det er det det kalles iallefall.

Jeg har selv opplevd at Ancistrus-yngel ble oppblåst og døde i et kar der jeg hevet gh slik at det ble høyere gh enn vanlig. Jeg hadde eplesnegler i samme karet, og tilsatte derfor litt gh+ pulver for sneglenes del. Straks etter dette hang Ancistrus-yngelen på glasset med store, oppsvulmede buker. Så nesten ut som det var væskeansamling i buken. Siden en del av dem var albino, var det lettere å se enn på de brune.

Jeg tror kanskje problemet dine yngel har, kan være relatert til hardheten i vannet. Håper at andre akvarister kan gi litt innspill her på det, det kunne vært veldig interessant. Men jeg er ganske sikker på at jeg er inne på noe

Hmmm... kan være noe i det du sier. Får håpe at andre også sier sin mening.

Og om de hadde hatt en grei løsning på problemet. De bor i det store karet så foreldrene har ikke annet sted å flytte til.

Takker for svar Mona O

Mvh Linka
Kan jo komme med en liten oppdatering her da.
Har flyttet ancistrusene ut av malawivannet og de går nå i kranvann. Ph på ca 7,5 og gh på ca 2.
Det kom et kull midt i mars og de lever i beste velgående og har hatt minimalt med dødsfall.

Takker for svar igjen Mona O. Det ser nok ut til at du har rett.

Linka
Hei Linka. Har du røtter i karet ditt som yngelen kan gnage på? Ancistrus trenger det for at fordøyelsen skal fungere.
Jepp, har hatt røtter i alle kar, men det hjalp ikke noe. Nå derimot, uten gh på 12, er de sunne og friske.
Lykkelig "mormor" til over 50 ancistrus yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap