Oppdrett på neontetra

Hei

Har noen neon tetra fisker i akvariumet mitt. Er det vanlig at dei legger egg?
Legger fisken egg ned i grov-grusen? Hadde vært fint med litt informasjon angåande egg legging og formering.

Har også noen svart flekker på glaset i akvariumet. Ligner på mugg. Er det mugg eller hva er det for noe?

Heisann. Neontetra legger egg ja. Om du kikker på profilen til fisken i fiskebasen så vil du der under "om oppdrett" står det litt om eggleggingen til fisken.

De sorte flekken høres ut som alger, kan være brunalger. Det står mer om alger i artikkelen "om alger" i artikkelsamlinga her på forumet. Der kan du antakelig finne ut hvilken alge det er snakk om?
Det finnes massevis av info om oppdrett, eller rettere sagt mangel på oppdrett, når det gjelder Neontetra.
Dette er en fisk det er ekstremt vanskelig å drette. Grunnene er nok flere:
Eggene er så små, at de forsvinner i filter\ magene til andre fisk. Også foreldrene eter eggene de selv har lagt\ befruktet.
Eventuelle egg som ikke blir spist, er meget utsatt for sopp. Dette dreper den som er inni egget.
De ytterst få eggene som eventuelt klarer seg gjennom disse fasene og klekker, vil gi yngel som er så ekstremt små, at de små ikke finner seg mat. De sulter da enten ihjel, eller blir spist av andre fisk i karet.

De fleste velger å heller kjøpe denne fisken for noen skarve kroner stykket, kontra i det hele tatt å forsøke å drette dem.

Flekkene på glasset, er nok alger, sikkert vanlige grønnalger.
har hørt om en måte å få til yngel på neon tetra.
få tak i kar med klinkekuler i bunnen, da detter eggene ned i mellom kulene og kan ikke bli spist.
dekk også til akvariet med noe så det ikke kommer til lys.
Frank Angell
De fleste velger å heller kjøpe denne fisken for noen skarve kroner stykket, kontra i det hele tatt å forsøke å drette dem.


Oppdrett er ikke nødvendigvis en sak man gjør for å tjene på det. At det er litt vanskelig, gjør det jo bare mere gøy om man klarer det.
Jeg ville gått for en rist/matte med hull som eggene datt gjennom på bunnen, under denne ville jeg hatt et lag med eikeløv. Eikeløv beskytter mot sopp/mugg og det blir plenty infusorier av det.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap