Syk, gravid gupppy

Hei! Jeg har en gravid guppy, som for 2 dager siden fødte 1stk dødt yngel. Er det normalt? Hun er fortsatt firkantet, og gatten "utvidet", og hun er enorm. Men det kommer ikke fler yngel. Kan det være at det er flere døde yngel som hun ikke får ut på en måte? Hun går i fødekar alene, så yngelet kan ikke ha kommet fra noen andre enn denne. Akvariet og fisken er nettopp blitt behandlet for hvitprikk med Aquarium Mûnsters universalmedisin, kan dette ha innvirket på graviditeten? Hva gjør jeg i så fall med hoa som ser ut til ikke å få fødet? Er det noe som "stimulerer" til fødsel?
Slepp henne ut av fødekart mange vil holde igjen fødselen pga hun er i et fødekar , nye omgivelser føre til at hun stresser. Så slepp henne ut.
Har tatt henne ut
Da har jeg fjernet fødekaret, og ser hva som skjer. Jeg ser flere par øyer inne i fisken, så det er fler igjen inni der.
Fersk
Da har jeg fjernet fødekaret, og ser hva som skjer. Jeg ser flere par øyer inne i fisken, så det er fler igjen inni der.


Og de er der fortsatt. Ser ut til at de har trukket seg litt tilbake også. Hun er ikke fullt så firkantet lenger heller. Men ho får jo bare svømme rundt der og føde når ho er klar.
Det kan være at hun droppa en død yngel, men at resten lever og vil komme etterhvert.
Det kan også være at yngelen er død i henne, og at hun ikke får født de.

Eneste måten å finne ut slikt på, er å åpne fisken. Og det resulterer jo som kjent i at fisken ikke akkurat lever etterpå

Det beste du kan gjøre, er å slippe henne fri fra denne stygge, trange og stressende boxen. Mange fisk holder faktisk tilbake yngelen en periode, om de holdes i slike "hjelpemidler".

Ser ikke bort i fra at medisinen kan ha hatt innvirkning også på yngelen.
Siden produsenten tviholder kortene om hva medisinen er laget av tett til brystet, vet jeg ikke hva som er i denne, og da er det ekstra vanskelig å si noe konkret.
Om det står på flaska\ pakkningsvedlegget hva den er bassert på, er det flott om du tar det bryet med å fortelle dette
Ser det ut som hun er i fin form, oppfører hun seg som vanlig ? Håper hun bare har holdt igjen fødselen men at hun ikke har holdt igjen for lenge.
Endelig kom de...
STORE yngel raser fortsatt ut, hun begynte å føde igjen idag tidlig. Har nok holdt igjen en stund siden de er så store, men de som hittil er kommet lever og ser ut til å være i fin form. Etpar har kommet "svømmende" ut av fisken med hodet først, og noen med magen først. Ho er gjennomsiktig, så det synes godt at de beveger seg inni der, nesten som de ikke har lyst å komme ut, men svømmer oppover mor ryggen
Medisinen
Frank Angell
Ser ikke bort i fra at medisinen kan ha hatt innvirkning også på yngelen. Siden produsenten tviholder kortene om hva medisinen er laget av tett til brystet, vet jeg ikke hva som er i denne, og da er det ekstra vanskelig å si noe konkret. Om det står på flaska\ pakkningsvedlegget hva den er bassert på, er det flott om du tar det bryet med å fortelle dette :)


1ml inneholder:
4mg etacridinlaktat
2,75mg tetrametyl thioninklorid
2mg akriflavinklorid
0,26g 4-(4'-dimetylaminophenylazo) benzol-1-sulfonsyre natriumsalt


...med forbehold om noen bokstaver fra eller til doseringen er 1,5ml (pr 100l akvarievann) første dag, 0,75ml andre dag og1,5ml dag7, ta ut filter og kjør separat disse tre dagene, ellers foring og filtrering som vanlig
Grattis det var bra det gikk så fint.
Fersk
1ml inneholder: 4mg etacridinlaktat 2,75mg tetrametyl thioninklorid 2mg akriflavinklorid 0,26g 4-(4'-dimetylaminophenylazo) benzol-1-sulfonsyre natriumsalt

Takker
Finner egentlig minimalt med info om de ulike virkestoffene her.
Kan ikke minnes å ha sett en lignende sammensetting tidligere, så dette virker temmelig nytt og kanskje ikke helt ferdigforsket

Jeg kan derfor ikke verken bekrefte eller utelukke at denne påvirker yngelen, desverre.

Skal google videre seinere i dag, se om jeg finner noe på språk som faktisk kan leses :p Polsk etc, det ække min sterke side
Hun døde til slutt
Kom hjem fra helgetur, og da var hun død. Men alle ynglene lever, og ingen av de andre ser ut til å være syke, så hun holdt antakelig igjen for lenge
Takker for svarene!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap