Hvordan vite når en platy er fødeklar?

Jeg ser tydelig at ene Platy hunnen min er gravid Hvordan ser jeg at tiden for føding er inne? Har yngelakvarie jeg skal putte henne i..
Det er dessverre ikke lett å se når fødselen skal begynne og du kan jo ikke sitte å passe på hele døgnet. Puttes hun i et fødekar så er det i tillegg en risk med at hun blir så stresset at hun holder igjen ungene med dårlig utfall for både mor og barn. Siden disse kan gå gravide i 70 dager og det er umulig å vite når fødselen skjer, så kan du risikere å måtte holde henne i boksen i altfor lang tid til at det er forsvarlig.

Det aller beste er om du kan ha mye planter i karet som platyen går i til vanlig. Særlig javamose og annen tettvokst vegetasjon som yngelen kan gjemme seg fullstendig i. Her vil de også kunne beite på mikroorganismer og derfor ha tilgang til mat hele tiden. Noen vil sikkert bli spist, men de friskeste og tøffeste vil overleve.

Det nestbeste er å fange yngelen etter fødselen og la de være i boksen til de blir så store at de ikke står i fare for å bli spist og så slippe de ut i hovedkaret.


Jeg hadde korall-platy før, og de ble "firkantet" slik som guppy, rett før fødselen. Jeg hadde et fødekar klart i karet, og hvis jeg fant et yngel i karet, slapp jeg henne oppi fødekaret, og resten kom der. Mulig jeg hadde veldig "rolig" fisk den gangen, for de fortsatte fødselen med en gang uten problem. Men jeg mistet nettopp en guppy som jeg tror var pga stress ifm fødekar, så følg med hvis du skal bruke det! Hvis det er nok av gjemmesteder, er yngelen ganske bra på å unngå de andre i karet Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap