Boliviansk sommerfuglciklide+ap. panduro

Jeg har disse to artene it et 128l akvarie. Har hatt frittsvømmende yngel på sommerfuglene ca en uke, og nå har panduroene lagt egg. Dette har ført til geriljakrig i midten av akvariet, og at panduroene har snappet i seg en del sommerfuglyngel.
Er disse to artene ugunstige å ha i et så lite akvarie når de parrer seg samtidig? Og vil panduroene mine overleve slåsskampen med sommerfuglene, de er jo en del mindre.

Forresten er det artig og se at panduroene slåss som et par, mens det hos sommerfuglene virker som det bare er hannen som vil slåss.
Som nybegynner holdt jeg et par Apistogramma agassizii og et par Microgeophagus ramirezi i en 180 liter. Det gikk bra helt til de ble kjønnsmodne, men da ble det bare stress og kiving. Etter den opplevelsen, som endte med at sommerfuglene ble syke og døde, pga stress (går jeg ut fra), så anbefaler jeg aldri to par dvergciklider i et såpass lite kar. Mulig de ikke direkte tar livet av hverandre, men det øker stressnivået radikalt, og stress gir økt risiko for sykdom.

Mulig det kan gå bra for enkelte, men jeg har ihvertfall ingen gode erfaringer med det.
Jeg har opplevd akkurat det samme. Ciklide er ciklide. De er kranglete av natur. Mest voldsom under lek. Slik er det. Du må regne med det verste at ingen yngel kommer til å overleve. Det hjelper hvis du sette inn masse stein til gjemmested for yngel.
Grunnen til at hannen sloss er nok pga. oppgavefordelingen. Hunnen er ganske aggressiv rundt eggene, ihvertfall var min hun det. Og hun er ganske liten, mallen fløy veggimellom hvis han kom nær :P Men hannen tar territorie passingen så han sloss nok der. Som i ditt tilfelle.

At apistoene er mindre tror jeg ikke har så mye å bety i en kamp, da bolivianerne er ganske så snille. Men jeg ville innreda med storvokste planter og mye innredning om det der skulle ha noe håp om å fungere. Da må du kanskje helst kjøpe brukte planter, store sverdplanter f.eks.

Jeg flytta nettopp mine fisker, så da var det igjen litt krangel om hvem som er sjef i karet blant bolivianerne. Men fiskene er så observante på meg at det er vanskelig å se på, det blir litt som jeg er en politimann som bryter opp en slosskamp. For de to store hannene var i full utfarging og i brytekamp, så bevegde jeg meg så titta begge øynene bort, så bare backa begge fra hverandre og gikk hver til sitt :P Irriterende, vil ha bilde av det
Igår gikk striden opp til nytt nivå, sommerfuglene bestemte seg for å holde barnehagen rett bak hula til panduroen. Ser ut til at det må skilles ja, er jo ikke ute etter å drepe stakkarene. Takk for svar.
Mer yngel
Da var panduro yngelen framme og rotet rundt for første gang idag, har ikke hjerte til å prøve å flytte noen nå. Merkelig nok har situasjonen roet seg, aggresjonen går nå mest utover mine vimset tetraer, som uansett er altfor rask for ciklidene.
Noen som har noen gode tips å komme med om panduro yngel, aldri hatt disse før.
Noen som vet om det er noe marked for å selge panduro eller boliviansk sommerfuglciklide?
Youtube
Lagt inn en video på youtube av mine bolivianske med yngel om folk vil se.

Video med begge
Her er en video så dere kan se begge yngelflokkene. Blei litt vanskelig å filme de bolivianske, da de har tatt tilhold på bokhyllesida av akvariet, lite plass til kameraet der.

Litt mer av panduroyngelen, de begynner å få litt form og farge nå, liten video igjen for de som er interessert. De er ca 2 uker gamle nå.

http://www.youtube.com/watch?v=FzmBn1mXNhk

der var den, sorry for rot
Tilfeldig bekjentskap
© Esben Solfjell
Reklame for plussmedlemskap