Kjøper dyrebutikker fisk fra private personer?

Tittelen sier vel alt her.
Gjør sjelden d, hender du kan bytte i andre fisk eller utstyr.
Det er jo nesten det samme som et salg da
Noen gjør det, og noen gjør det ikke. Men det er ikke sikkert alle vil innrømme det "offentlig"
Jeg antar du tenker på fisk du har oppdrettet selv nå? Ikke litt sånn kreti og pleti fisk som folk ønsker å dumpe for å bli kvitt? Butikkene betaler nok ikke fem øre om en kunde kommer inn og vil bli kvitt morder-guramien sin.... ikke for noe annet heller. De aner jo ingenting om sykdomshistorien til fisken, og vet ingenting om alderen. Om man har et langt og godt kundeforhold til sin lokale butikk, så kanskje stiller det seg annerledes, hvis de kjenner deg og vet du leverer kvalitetsfisk.

Men oppdrett, frisk og fin ungfisk oppdrettet lokalt, det er ofte noe mange dyrebutikker gjerne kjøper. Men du må nesten spørre den enkelte dyrebutikk om de gjør den slags eller ikke. Noen gjør det, noen gjør det ikke. Noen er kanskje forpliktet via avtale med en leverandør om å ikke ta inn noe fra andre, de kan være tilknyttet en kjede som har visse betingelser eller lignende.
Da jeg oppdrettet scalarer, oppdaget jeg at det ville blitt en uhorvelig mengde jobb å bli kvitt alle sammen privat. Det var rett og slett for mange fisk, jeg ville aldri blitt ferdig Scalarer legger jo store kull.... Jeg gikk derfor innom den lokale zoobutikken, og spurte: "Er dere interesserte i å ta inn fisk fra private, lokale oppdrettere?"
Jeg visste hvem av dem i butikken som var eieren, så jeg passet på å spørre når jeg så han var der og henvendte meg direkte til han. Eieren lyste opp og sa "ja, det gjør vi gjerne!". Det var altså full pott. Han fortalte at kvalitetsforskjellen på fisk oppdrettet lokalt, og kvaliteten på det de fikk tilsendt fra svære grossister fra utlandet, var enorm. De ville faktisk helst kjøpe lokalt. Fisken var sunnere, vant til lokalt vann og i det hele tatt friskere og mindre sykdom på. Jeg solgte en god del scalarer til dem. Gudskjelov... det var deilig å bli kvitt 30 og 40 scalarer i en smekk hver gang

Men IKKE regn med å bli rik på dette....!

Riktignok selges scalarer av den størrelsen for femti-seksti kroner i butikken, men selv betaler butikkene bare en femtedel for fisken. Dvs i mitt tilfelle en tier for dem pr stykk. Jeg solgte til to butikker, og begge sa det samme: ikke mer enn de måtte ha betalt til sin grossist; altså en tier.

Avhengig av art og hvor ettertraktet den er, så kan nok prisene man får på oppdrettet man leverer inn variere.
Ancistrus-maller er noe som alltid selger, i likhet med scalarer, palettciklider, og Corydoras som C. aeneus og C. paleatus.

Er det noe form for garantier vist man kjøper en fisk på en dyrebutikk da?
som for eksempel at den ikke dør etter 2 dager?
Tingene du lurer på er det ikke noe fasitsvar på. Noen gir garanti og noen gir ikke. Lengden på garanti varier også
Knoyken
Er det noe form for garantier vist man kjøper en fisk på en dyrebutikk da? som for eksempel at den ikke dør etter 2 dager?


Det finnes ingen lov i Norge som sier det, nei. Du må nesten spørre i den butikken du handler. Det er helt og holdent opp til butikken å bestemme hva slags service de vil gi kundene sine. En viss butikk-kjede her i landet, husker ikke om det er Dyrego eller Tropehagen?, opererer med 8 dagers garanti. Hvis fisken dør innen 8 dager etter kjøpet, får du ny fisk om du tar med kvitteringen og fiskene tilbake til butikken.

Men det er kun en ren service de har overfor sine kunder, og ingen har pålagt dem (eller noen andre dyrebutikker) å gi en slik garanti.
Flott info mona o

Jeg tenker ikke på å drive butikk for å tjene penger men det er jo litt gøy og drette opp fisk og se at fisken trives og da er det jo litt kjipt og måtte nesten presse på andre fisken eller slite for å bli kvitt den.

Jeg liker og se att både planter og fisker vokser og da er det kjedelig og avlive fisken fordi akvariene er fulle.
Jeg har som regel endt opp med å selge fisk privat, selv om jeg har hatt en del fine kull fra diverse arter...
Akkurat da jeg var interessert i å selge, så var de ikke interessert... Det jeg kommer til å satse på neste gang, er klubbausjon. Selv om jeg ikke regner med å få noen særlig gevinst, så håper jeg at jeg ihvertfall får avkastning på fisken...

Stimfisker og gruppefisker er ok å selge fra hjemmet, for folk kjøper som regel mange om gangen. Problemet er parfiskene... Har man et tredvetalls fisk av raser som man selger en eller to av om gangen, så bruker man uhorvelig mye tid på avtaler med folk, som kanskje ikke møter opp en gang... :S
Holder på og kjøre inn to kar på 45l nå som jeg skal teste og drette neontetra i da alle sier at dette nesten er umulig. så da får vi se om det blir noe yngel av dette

Skal lage en egen tråd om dette da jeg startet opp. Har lest ganske mye på både dette og andre forum på nettet om akkuratt denne typen fisk.
Aggi
Har man et tredvetalls fisk av raser som man selger en eller to av om gangen, så bruker man uhorvelig mye tid på avtaler med folk, som kanskje ikke møter opp en gang... :S


Du oppdaget det du også?
Mitt siste ciklideoppdrett var Apistogramma, og det var da jeg fant ut at jeg skulle slutte med det fra da av. Jeg satt med bortimot 40 Apistogramma panduro... og ingen kjøper mer enn to stk eller maks en trio av den typen fisk.
Det var da jeg bestemte meg for å kutte ut ciklideoppdrett! Det blir så himla mye jobb å bli kvitt alt sammen. Jeg orker bare ikke ha fremmede folk innom hver eneste kveld i kanskje to hele uker, utallige email (kanskje seks til ti email pr person før avtale er inngått....) bare for å bli kvitt et par fisk pr kveld....
Nei, det blir ikke mere ciklideoppdrett på meg!

Heldigvis fikk jeg gitt bort alle til EN og samme person Jeg sa hun kunne selge dem for hva hun ville. Så da tok hun jobben med det, og fikk beholde "alle penga" selvsagt (tror ikke hun ble rik men...)

Det er noe annet med Corydoras-oppdrett heldigvis De kan møljes sammen i svære grupper og bare stortrives med det, og de gjør aldri noen skade. De trenger ikke skilles i en viss alder, plassen er derfor ikke noe stort problem. Coryene gjør ikke som ciklider gjerne gjør ; begynner å ta kål på hverandre fordi de vil legge egg plutselig eller noe sånt. Eller barberer noen andre fisk for finneprakten "just for the fun it"

Corydoras derimot er enklere, det oppdrettet kan jeg ha i et år om jeg føler for det Ingen hast, ikke noe mas og ikke noe krangling
mona o
Du oppdaget det du også? ;-)

Jepp! Veldig gøy å se at palettene i aksjon, men jeg regnet ikke med at de skulle bli så veldig mange... De mangler nok naturlige fiender i karet mitt...

mona o
Nei, det blir ikke mere ciklideoppdrett på meg!

Betyr det at du har kvittet deg med panduroene? Fillern! Jeg hadde tenkt å kjøpe noen av deg før eller senere.
Da jeg hadde sebrafinker som fikk unger så ringte jeg en dyrebutikk og spurte om de ville ha dem, og de sa ja, og jeg sa '50 kr per stk?' og han sa 'velll... vi pleier å betale 30 kr' men jeg fikk 50 for dem

Så ser ingen grunn til at de ikke tar inn fisker også. Og de ser jo på størrelsen hvor gamle de er sånn ca. De vet jo hvor store de er når de får samme sort fisk fra leverandøren.
Knoyken
Er det noe form for garantier vist man kjøper en fisk på en dyrebutikk da? som for eksempel at den ikke dør etter 2 dager?

TAM på Alnabru gir 8 dager garanti. De har stort utvalg og den billigste butikken i Oslo..
Knoyken
Er det noe form for garantier vist man kjøper en fisk på en dyrebutikk da? som for eksempel at den ikke dør etter 2 dager?


Tropehagen Zoo gir 8 dagers garanti. Spør når du handler om de vil ha fisken som bevis hvis den dør. Som regel får du "nei, den har vi ikke akkurat mye bruk for" til svar:P Kjøper du mange og det er flere som dør, er det kanskje greit å ta med vannprøve slik at du får hjelp og veiledning i butikken til å løse problemet.. (jada, avsporing, vet det:P)
mona o
[QUOTE=Knoyken]Er det noe form for garantier vist man kjøper en fisk på en dyrebutikk da? som for eksempel at den ikke dør etter 2 dager?


Det finnes ingen lov i Norge som sier det, nei. Du må nesten spørre i den butikken du handler. Det er helt og holdent opp til butikken å bestemme hva slags service de vil gi kundene sine. En viss butikk-kjede her i landet, husker ikke om det er Dyrego eller Tropehagen?, opererer med 8 dagers garanti. Hvis fisken dør innen 8 dager etter kjøpet, får du ny fisk om du tar med kvitteringen og fiskene tilbake til butikken.

Men det er kun en ren service de har overfor sine kunder, og ingen har pålagt dem (eller noen andre dyrebutikker) å gi en slik garanti.
det er nok tropehagen
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap