Ynglekar - hva skal være oppi der?

Nå er det like før det begynner å tyte yngel ut av Gyppyen min, og av ren nysgjerrighet har jeg litt lyst til å beholde noen av disse. Siden jeg fra før har masse tetraer oppi samme akvariet tror jeg at jeg bør putte de små oppi et annet akvarie. Men hva i allverden skal være oppi det? Ingen ting, eller innrede det som et vanlig akvarie?

Hva bør man gjøre, og hva bør man absolutt ikke gjøre?
Jeg har innredet mitt yngel kar som vanlig kar, så ikke moren skaal spise opp yngelen sin. Så når yngelen kommer kan dem hjemme seg bak planter og sters. Yngelen skal jo bo i karet en ganske lang stund så det er greit å ha det koselig. Mitt yngel kar er på 60L
Du trenger ikke særlig innredning i et yngelkar. Gjerne noen flyteplanter.
Hvis du lar være å ha grus oppi, så blir det lettere å gjøre reint. Bruk et yngelsikkert filter, enten luftdrevet, eller et sirkulasjonsfilter med blåsvamp eller nylonstrømpe på innsuget.
Ritus
Jeg har innredet mitt yngel kar som vanlig kar, så ikke moren skaal spise opp yngelen sin. Så når yngelen kommer kan dem hjemme seg bak planter og sters. Yngelen skal jo bo i karet en ganske lang stund så det er greit å ha det koselig. Mitt yngel kar er på 60L


Er vel kanskje ikke noen geni strek å ha mammaen oppi der? blir fort "lørdags pizza" for å si det sånn:P
Sterud
[QUOTE=Ritus]Jeg har innredet mitt yngel kar som vanlig kar, så ikke moren skaal spise opp yngelen sin. Så når yngelen kommer kan dem hjemme seg bak planter og sters. Yngelen skal jo bo i karet en ganske lang stund så det er greit å ha det koselig. Mitt yngel kar er på 60L


Er vel kanskje ikke noen geni strek å ha mammaen oppi der? blir fort "lørdags pizza" for å si det sånn:P

Det er vanlig at moren blir flyttet til yngelkaret for å føde og tatt ut etter fødselen..

Jeg har jo bare moren der, til hun har føda ferdig
Huh?
Okaaay, fødselen var i gang.. det kom 5, fikk reddet to:P Ogsååå skjedde det noe rart: Den nybakte mammaen stoppet plutselig å føde? Hun er like feit som hun var før hun slapp ut de 5, så det er jo flere inni der. Ser ikke ut til at hun har problemer med noe. Spiser ikke så mye som før, men det kan vel kanskje komme av at hun skal til å føde? Hun svømmer like bra som alltid og oppfører seg rimelig normalt.. Når jeg slapp henne ut av yngle karet svømte hun bort til veninna si som også er gravid. Disse to har nå gått sammen i flere dager.

Hvor blir det av ungene? Hvorfor fortsatte hun ikke når hun var så godt i gang? *forvirra*
Heisann!

Hun ble trolig stresset av redningsaksjonen din!

Dersom hun ikke er ferdig enda kan du pælme oppi damen,
en haug med planter så yngelen har noe å gjemme seg i,
og dekke til karet med et håndkle el.
Mørklegging beroliger fisken, så da setter hun forhåpentligvis igang igjen.

Å sette inn en varmekolbe for å få opp tempen litt kan også hjelpe.

Lykke til!

Mvh. Nina
Har slangt henne oppi akvariet igjen, og der har hun vært siden lørdag.. Stadig like feit:P Slo av lyset og økte tempen med en bitteliten grad i håp om at det skal skje noe.. Er det farlig hvis det går for lang tid?
Kan aldri tenke meg at en svak temperaturøkning utgjør noen fare.
Ta en titt i fiskebasen, sjekk maxtemp for arten og hold tempen noen grader under denne så går det nok bra skal du se....
Jeg var også veldig ivrig etter å redde yngel men ga opp. Tenkte at de får bare være i karet uten å dille å dalle med dette fødekaret. Helt til lørdag kveld når jeg hadde min daglige dose med akvarietitting fikk jeg plutselig se masse yngel! Hurra jeg er blitt bestemor tenkte jeg :o) De har nok også vært der en stund men jeg har bare ikke sett dem. Det er både platy og guppy yngel. Konklusjonen min er : Kjøp masse planter som yngelen kan gjemme seg i og blås i det fødekaret, det bare stresser fisken :o)
Lang tid kan hun egentlig knipe igjen?
Må bare dra opp denne igjen siden jeg alt har nevnt det her, det har ikke kommet noen flere yngel og guppyen blir bare feitere og feitere:O hun ser fremdeles ikke ut til å ta skade av det, men pokker heller, hvor normalt er det at tvillinger er født med 1-2 ukers mellomrom?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap