Kan dette være forberedelse til lek?

Jeg har et par blå acara (blå ciklide) som jeg har hatt i snart 4 uker. De har hatt yngel tidligere hos forrige eier.

Mine blå acara har et flott gemytt og er vennlige. Imidlertid så har jeg sett siden i går ettermiddag at de har endret adferd.

De (spesielt hannen) jager andre fisk mer. De virker litt "oppjaget", jeg har to skifersteiner liggende i hver sin ende av akvariet. De driver å "sjekker"? disse områdene ser det ut som for meg.

Når hannen kommer til skifersteinene så legger han seg nesten helt ned på magen og begynner å riste. Dette gjentar seg nesten hele tiden nå.

Ha er dette slags oppførsel? Leter de etter et egnende sted å leke på? De har aldri oppført seg slik hos meg før i hvertfall.

Jeg har forsøkt å søke litt på AF og nettet om evt. oppførsel før de legger egg men kan ikke finne noe.
Hei

Jeg har også et par blå Acara jeg fikk for et par uker siden. Disse har i et par dager oppført seg som du beskriver, og i dag la de egg. De la eggene oppå en flat sten og "ristet oppe stenen, så det høres veldig likt ut.

Noen som vet hvor lang tid det tar før eggene klekkes? Og hva yngelen skal fores med?
JonH
Hei Jeg har også et par blå Acara jeg fikk for et par uker siden. Disse har i et par dager oppført seg som du beskriver, og i dag la de egg. De la eggene oppå en flat sten og "ristet oppe stenen, så det høres veldig likt ut. :) Noen som vet hvor lang tid det tar før eggene klekkes? Og hva yngelen skal fores med?


Ja, jeg sende en mail til en som heter Alf Stalsberg, som er spesialist på disse ciklidene. Han driver bla. å reiser til sør-amerika og fanger de selv.

Han fortalte meg at dette er en parringslek. Det har ikke skjedd noe med mine ennå, men de holder på. Han sa at hannen gjorde dette for å imponere hunnen, og hunnen ville tilslutt signalisere når hun er klar.

Eggene klekkes mellom 3-5 dager, avhengig av temp. i vannet. Og vil da henge i en plommesekk de tar næring ifra. Når denne er brukt opp, 3-5 dager senere så blir de frittsvømmende. Det finnes babyfòr å få kjøpt i dyrebutikkene.

GRATULERER! )
Takk for det, høres ut som jeg snart kan gratulere deg også . Da er det bare å ha tolmodighet noen dager og håpe alt går som det skal. De går i selskapsakvariumet mitt nå, så jeg får vel la de gå der, og heller flytte noen andre fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Emine Benedicte Gunnerød
Reklame for plussmedlemskap