Er hun bare tykk ?
Jeg var så sikker på at den ene sverddragerhunnen min skulle føde hvert øyeblikk i går kveld at jeg puttet henne i en fødekasse. I dag tidlig fant jeg en litt slankere fisk i kassa og masse dritt på bunnen av den, men ingen yngel.
Hun har en tydelig mørk flekk under, men siden kassa ikke er så stor vil jeg ikke ha henne der så i mange dager. Noen som vil tippe ut fra bildene om når yngelet kan ventes ?
Hun har en tydelig mørk flekk under, men siden kassa ikke er så stor vil jeg ikke ha henne der så i mange dager. Noen som vil tippe ut fra bildene om når yngelet kan ventes ?
Postet 15.03.08 kl 16:24
Hun ser helt normal ut, spør du meg... Det kan ta tid før hun føder, men slikt vet man ikke med sikkerhet før fødselen faktisk er i gang.... Man sender ikke en dame på kvinneklinikken fordi hun ha stor mage.
Det beste og mest naturlige er at man har så mye skjul i hovedkaret, at yngelen finner naturlige hjemmesteder.
Hvis du ser at hun har roen i akvariet når hun er i gang med fødsel, så er det ingenting i veien for at hun ikke kan føde der...
Jeg tar bare fødende hunner i eget kar dersom jeg ser at hun føler seg jaget under fødselen. Da kan man bruke et kar med klinkekuler i bunn, og riccia eller andre flyteplanter som gir skjul på toppen. Javamose er heller ingen dum ide. Dette oppsettet kan også brukes som lekskar til eggspredere, men fungerer fint som fødestue for levendefødere.
Før jeg hadde ordentlige kar, så brukte jeg kjøleskapskuffer i klar plast. Det ligger fortsatt bilder inne i profilen min.
Det beste og mest naturlige er at man har så mye skjul i hovedkaret, at yngelen finner naturlige hjemmesteder.
Hvis du ser at hun har roen i akvariet når hun er i gang med fødsel, så er det ingenting i veien for at hun ikke kan føde der...
Jeg tar bare fødende hunner i eget kar dersom jeg ser at hun føler seg jaget under fødselen. Da kan man bruke et kar med klinkekuler i bunn, og riccia eller andre flyteplanter som gir skjul på toppen. Javamose er heller ingen dum ide. Dette oppsettet kan også brukes som lekskar til eggspredere, men fungerer fint som fødestue for levendefødere.
Før jeg hadde ordentlige kar, så brukte jeg kjøleskapskuffer i klar plast. Det ligger fortsatt bilder inne i profilen min.
Postet 15.03.08 kl 16:40
Postet 15.03.08 kl 16:49
Joda, drektig er hun (det er de fleste voksne levendefødende hunner, så sant de har vært med en hann av samme slag i løpet av den siste tiden), men det er bare fisken selv som vet når hun finner på å føde. Det vanligste er at de blir så sprekkferdige at buken nesten ser rektangulær ut, og slik er ikke din fisk. Det hender også at de føder før de er sprekkferdige, også selvfølgelig... Man vet ikke mer om når fiskene skal føde enn når man vet at mennesker skal føde... Mennesker har et gjennomsnittlig svangerskap på 9 måneder, ja... men vet man det likevel nøyaktig? Ikke engang med ultralyd vet man det... Men fordelen med mennesker er at man vet ca hvor langt man er på vei, siden man kan regne ut fra når siste mens var.... Det kan man iallefall ikke med fisk... ;D Vet du når fisken din ble gravid? Tror det blir en nesten umulig oppgave å finne ut av...
Men man ser gjerne på en fisk så snart fødselen er i gang. Da blir den ofte mer sky, og forsøker å gjemme seg.
Hvis du ser at hun ikke får fred, og føler seg jaget, så er tiden inne for at hun må få et annet, roligere sted å være.. Det kan likevel ta litt tid før hun føder etter flyttingen. Stress kan føre til at fødselen stanser midlertidig.
Håper dette var forståelig, selv om det ble skrevet på en litt lite gjennomtenkt måte ;D
Men man ser gjerne på en fisk så snart fødselen er i gang. Da blir den ofte mer sky, og forsøker å gjemme seg.
Hvis du ser at hun ikke får fred, og føler seg jaget, så er tiden inne for at hun må få et annet, roligere sted å være.. Det kan likevel ta litt tid før hun føder etter flyttingen. Stress kan føre til at fødselen stanser midlertidig.
Håper dette var forståelig, selv om det ble skrevet på en litt lite gjennomtenkt måte ;D
Postet 15.03.08 kl 18:24