Hvor mye svinn er vanlig når det gjelder yngel?

Mine blå acara fikk frittsvømmende yngel for fire dager siden. Sikkert bortimot 150, MINST.

Nå tror jeg antallet er redusert til i hvertfall halvparten. Er dette normalt?
I går oppdaget vi noen som ble sugd inn i pumpa og vi åpna pumpa og helte de ut igjen. Men jeg kan jo bare ikke passe på disse ungene for dem hele tiden!

Har ellers ikke så mange fisk i karet. Dette er en 240 liter. I tillegg til acaraen med yngel har jeg to scalarer. (ja, jeg vet at de spiser yngel) men foreldrene er veldig obs på de og jager de unna hvis de prøver seg. Og så har jeg to praktbotia som ikke virker interresert i yngelen, og tre SAE.

Så med andre ord så burde de har forutsetninger nok til å passe på yngelen sin. Eneste "fienden" de har er de to scalarene. Jeg har et lite lys på ved siden av akvariet om natta, slik at det blir litt lys inn.

Ikke det at jeg håpet på å drette opp 150 acaraer, hehe. men allikavel, er det vanlig at antallet reduseres slik som i mitt tilfelle?
Vel, en del svinn er jo naturlig, de svake går bort, sånn må det jo gå. For å oppnå maks uttelling og minimal død er nok et mer spesialtilpasset akvarie, for eks uten scalare, eller andre som kan skremme eller ta yngelen. For meg, som har mine fisk i selskapsakvarie vil jeg regne med at iallefall 60% blir borte, selv med gode foreldre, disse småtassene er ofte vimsete av seg og roter seg bort. Trekk forresten for eks en bit nylonstrømpe over innsuget på pumpa, det vil fjerne en del av svinnet iallefall.

Førstegangsforeldre vil også ofte ha et større svinn, det samme vil foreldre som ikke har ynglet i karet før, iallefall er det min erfaring.

I tillegg kommer det jo an på hva slags mat de små får, nyklekket artemia, og mikroorm er vel faste favoritter her på forumet som du sikkerhar hørt om.
Et akvarie som har gått lenge vil også ha små mikroorganismer som de kan leve av, i tillegg er javamose å anbefale, aldri møtt yngel som ikke vil rote i den etter mat.

Lykke til, det kommer sikkert visere akvarister enn meg med bedre råd og =)
Hei jeg vet av egen erfaring at sea ta yngel har sett det med egene øyne ettersom jeg ikke har hatt palettyngel ennå med diverse andre sorter fisk så hvis du har mulighet til å omlassere sea så ville jeg ha gjort det.
sheila
Hei jeg vet av egen erfaring at sea ta yngel har sett det med egene øyne ettersom jeg ikke har hatt palettyngel ennå med diverse andre sorter fisk så hvis du har mulighet til å omlassere sea så ville jeg ha gjort det.


Nå har jeg gjort to ting:
- trukket nylonstrømpe over innsuget til pumpene
- fjernet Scalarene

Jeg KAN da ikke renske hele akvariet for fisker heller? Nå er det kun 3 SAE og 2 praktbotia sammen med dem. Og dette på 240 liter. Hvis de ikke klarer å passe ungene nå så får de bare ha det så godt! Det var visst ikke så artig med yngel allikavel
Vel, takk for godt råd ang. nylonstrømpene. Hadde jeg ikke tenkt på selv, og hadde heldigvis et par ubrukte svarte stømpebukser liggende. Bruker ikke slikt til daglig, bare til kjoler/fest. Har vel kanskje blitt litt for lite festing på meg i det siste når jeg tenker meg om

Disse blå acaraene har hatt yngel før hos forrige eier. Så de kan dette med foreldrerollen. Men det er første gang i mitt kar at de har yngel. Jeg har hatt de ca 1 1/2 mnd. Jeg håper at de tiltakene jeg nå har gjort vil redde resten av yngelen. De er jo så nydelige disse fiskene.

Bare sånn ps!
- hvis det er noen som ønsker seg blå acara yngel så kan de søke opp medlem som heter mayemor. Hun selger nå yngel etter disse foreldrene (hun jeg kjøpte de av)

De er nydelige og ekte blå acara. DVS, jeg har fått de verifisert av norges fremste ekspert på disse. De er vennlige, fredelige (bortsett fra i lek da, men går ikke bananas), de graver ikke opp plantene etc.

Så de som ønsker seg vakre ciklider som ikke er malawi, ikke er slem og områkkerer akvariet... kontakt mayemor.

Mine går det minst to mnd. til før jeg kan selge
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap