Hvordan vet jeg at artemiaene har klekket?

Jeg har satt igang et sånt hjemmelaget artemiaklekkeri. Og nå har det stått og putret på kjøkkenbenken i 24h. Hvordan vet jeg når artemiaene har klekket og jeg kan fore yngelen med disse? Sto på hjemmesiden til Larvik akvariklubb at det tok ca 24-36h (kom litt ann på temperatur og eggene). Første gang jeg gjør dette så jeg er passe grønn...

På forhånd takk for hjelp
du kan se at vannet blir mer orange i fargen, eller hvis du stopper lufttilførselen og lar det står så vannet blir stille hvis du ser nøye kan du se små orange prikker som beveger deg inni der. jeg vil tippe at en del har klekket nå hvis de her stått 24 timer, spørs jo hvor varmt du har det da. men mine begynner å klekke etter 12 - 24 timer. etter 48 timer er alt klekket. ikke vent lenger enn det med å gi det til yngelen, jeg har ihvertfall dårlig erfaring med det, det virker som at artemiaen dør etter 2 dager uten mat, og de rett og slett løser seg opp i saltvannet, og vannet blir orange grumsete istedenfor klart med orange prikker. dette tror jeg forurenser en del, og jeg ser også at artemiasilen tetter seg når de dør. hvis silen tetter seg fort er det et tegn på at artemiaen begynner å bli dårlig.

en annen ting jeg har merket som ikke helt stemmer med det jeg har lest er hvor lenge artemiaen klarer seg i ferskvann, jeg pleier ikke å la vannet stå så artemiaen synker før jeg tapper ut, men jeg tapper rett ut av flasken og rett i silen, deretter tømmer jeg silen i en skål med ferskvann, så lar jeg dette stå 15 min eller noe sånnt, så tar jeg en sprøyte jeg har festet en bit lufteslange på (hadde ikke pipette) der jeg suger opp artemiaen som synker til bunns, så jeg slipper å få med de tomme skallene som flyter på toppen, jeg spruter dette ned i et shotglass, dermed har jeg masse artemia i lite vann, mye enklere å dosere ut til yngel. men det som er rart er at artemiaen skal dø etter noen timer i ferskvann, men jeg har flere ganger latt dette shot glasset med artemia stå over natten, og de lever fortsatt da. jeg har foret med de også dagen etter, og det har gått helt greit. yngelen er like ville.
så jeg tror ikke det er helt sant at artemiaen bare lever noen timer i ferskvann... beklager for litt off topic her.
Tusen takk for svar! Kjempe bra! Da kan jeg kanskje ta de snart! Romtemp her er vel ca 21 grader kan jeg tenke meg.

Du sier at jeg vil se små orange prikker... Samme farge som eggene altså? Yngelen min har nå levd en uke på annen mat, og kan tenke meg de blir glade når noen artemia kommer susende ned til de.

Jeg har ikke artemiasil, men tenkte å bruke kaffefilter. Har du noen erfaring med dette? Jeg bruker også sprøyte med slange.

Kaffefilter fungerer perfekt!
Du kan skylle bort saltet også i samme filteret med lunket vann.

Håper du får igang klekkeriet og at det fungerer enkelt og greit for deg. Det er mange måter å gjøre dette på, så du får finne din egen måte som er best for deg. Har et alternativ her også om du ønsker andre innputt.

SolVard
Har et alternativ [URLBLOCK1] også om du ønsker andre innputt.

Likte veldig godt oppsettet ditt. spesielt siden det var laget med såpass enkle midler, men alikevell ser ut og fungerer bra.
Etter ca 26 timer tok jeg og tappet litt som forklart i disse oppskriftene. Men jeg tror kanskje det var masse egg der også, uklekte altså. Og disse ble liggende i kaffefilteret da væsken hadde rent igjennom! Iallefall tror jeg det er egg, for det var noen sånne oransj/brune rundinger (like eggene jeg puttet oppi) og noen lysere "objekter" som jeg tror var artemia. Er det farlig om det følger med uklekte egg? Mulig det var sånn 50:50... Jeg har latt denne batchen stå fortsatt, tapte bare ut litt vann i sta. Så jeg venter til i morgen tidlig med å se, da har det gått 40-48 timer siden jeg satt i gang. Har lest at det kan ta opptik 36-48 timer før artemiaen klekker hvis det ikke er optimal temperatur. Og hos meg er det vel rundt 21-22 grader bare i lufta.

Er det noe jeg gjør galt? Tror jeg må ha dette inn med teskje jeg! Må det være lys på hele døgnet forresten? Det har ikke jeg.. De timene jeg sover er det mørkt, helt til sola står opp og gløtter inn. Men ikke rett på flaska, for den har jeg satt unna solstrålene.

Likte veldig godt oppsettet ditt SolVard! Jeg har stappet flasken ned i en blomstervase som jeg deretter fylte med overskuddsgrus fra akvariet! Står stødig og stabilt!

jeg har mine på badet, og det er det varmt og godt, sikkert derfor det tar kortere tid hos meg før de klekker, jeg har ikke lys på badet hele døgnet, og der slipper ikke en gang sollyset inn, så det er ikke farlig. de klekker like fælt forde. det er jo en naturlig syklus for de i naturen også, at de har natt og dag altså.
Det kommer litt an på kvaliteteten på eggene du kjøpte hvilken klekkeprosent du får. Men det blir alltid egg som er uklekte. Disse forurenser karet ditt og yngelet "kan" sette det i halsen osv.

Jeg tror ikke uklekte egg er noe problem for yngelet - har ikke opplevelse av at ovenfornevnte er nnoe problem. Men jeg bruker BB tank (Bar Bunn) til yngelet så det er lettere å gjøre rent. Eggene forvinner når du slamsuger også, men det er vanskelig med yngel i karet.

Det viktigste er at yngelet får mat. Har du 50/50 klekking er det mye bra artemia til yngelet! Om karet ser "bomba" ut etterpå får så være, det kan man jo alltids ta når yngelet blir større. Er ikke lett med yngel og her må man prøve seg frem.

Har du god tid kan du lage et vindu med lys i et glass eller lignede (evt. sortmalt med en liten firkant som er umalt - slik at lys slipper inn). Da vil artemia svømme mot lyset - mens egg faller til bunnen. På denne måten kan du sortere ut artemia som er klekket og få mindre forurensning. Du suger da bare ut artemia som er i lyset med ei sprøyte eller slange.

Jeg gjør ikke dette, har heller ikke lys på klekkeriet.
Tenkte litt nå...

Dersom man kan lage et tilsvarende oppsett som det solvard har til yngel.
Med en boks/flaske for klekking av artemia, og en slangebit til annen(liten) boks.
På slangen monterer man en skuleventil.
Området under/rundt gjennomføringen taper/maler man svart.

Da burde det være så enkelt som å sette en eske over klekke-enheten, med en åpning på den siden slangen er på. åpne kuleventilen og vente en halvtimes tid.

Har sett lignende oppsett på nett, så det skal gå ann om man har lyst til å drive litt DIY...
Som jeg sa... ..at det fungerer enkelt og greit for deg. Det er mange måter å gjøre dette på, så du får finne din egen måte...
Nå har jeg høstet, vasket og foret mine små med artemia. Iallefall så det ut til være en del artemia blant noen egg. Sånne udefinerbare orange flekker blant klare runde gråe egg... Men jeg ble skuffa! Ikke en eneste en i akvariet som enset og gadd smake på de!!! Så nå ligger det bare på bunnen i området der yngelen er... Merkelig? Eller er dette vanlig? Har lest om "fester" når det fores med artemia... Men hos meg er det nachpiel, alle sløver på bunnen isteden...
Er det Apistogramma Panduro du har fått yngel på?
Det er artig da - nydelig fisk... ..favoritt

De starter ikke med spisefest før de er litt større. går mye langs bunnen og stiger bare litt når mor er i nærheten. Men de spiser. Du får sitte å studerere En stor fordel med artemia er at man kan se det i magesekken til yngelet etter de har spist - blir orange. Du skal også se at mor er glad i artemia, hun vil gå å snappe atremia over yngelet.
Har foret med frossen artemia, og da er det fest!! Ser at de små napper til røtter og det som er rundt seg... Har gitt de litt TetraMin Baby også, og det tok den ene yngelen i munnen, for så å spytte ut igjen! hehe... Nesten så jeg blir litt oppgitt... Prøver det meste, men de blir visst aldri fornøyde de småttisene!

Skal jeg fortsette å slippe ned litt TetraMin og artemia til de? Eller skal jeg bare fore mor godt?

I dag er det 1 uke siden jeg så yngelen for første gang. Vet ikke om de ble frittsvømmende før dette, for det hele kom veldig overraskende på meg. De hadde ikke gitt mange tegn til at de hadde noe på gang, så jeg bare måpte da jeg så de søte små!

Panduro er en flott fisk! Og jeg er heldig som har et fantastisk par som er gode foredre! Har fortsatt masse yngel!
De er normalt for små til å spise frossen artemia - men gjør de det er det ingen grunn til at du skal stoppe å gi dem det. Det som er viktig er at de får mat og næring.

Fortsett å prøve på artemia klekking, du får det bedre til etterhvert som du holder på. Fór med alt de spiser nå
Tusen takk for hjelp! Så langt har jeg sett en yngel spise artemia/egg resten ga blaffen Fortsetter med å gi de voksne frossen artemia, og håper noe kommer småttisene til gode. Tenkte jeg skulle prøve på knust granulat om de voksne elsker. Kanskje småttisene liker dette!

Har satt igang ny klekking i håp om at det skal gå bedre denne gangen! Men har fortsatt ikke noe varmere der. Og ingen varmekabler på badet, så det hjelper heller ikke... Men krysser fingrene og håper på det beste!

Når pleier yngelen å begynne å spise?
Så fort de kommer ut av hula begynner de å spise, men de finner en god del som er i akvariet fra før. Jeg forer med microorm og artemia så fort jeg ser dem. Har eget kull nå på Apistogramma sp. "Schwarzbrust", de er ikke mange millimeterne over bunn og det er vanskelig å se hva de får i seg. Dine har du sett i en uke - jeg vil anta at foreldrene mister interessen etter et par - tre uker til. De blir mer og mer selvhjulpene i denne perioden og det er lettere å se spisefesten.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap