Sommerfugl ciklidene legger egg!
Mens jeg skriver her holde paret mitt på å legge egg i 50 literen jeg flyttet dem over i for en stund siden!!
Etter hva jeg har lest må det gjerne et par eggleggingsrunder til før de blir gode foreldre og passer på eggene sine.
Satt lenge og studerte dem og registrerte følgende:
Hunnen gned "maven" sin ned på en skifterstien samtidig som bakparten "ristet". Dette gjorde hun flere ganger. Så kom hannen og "gned" sin mave over der. Ellers var han veldig opptatt med å jage vekk de 5 Cherry barbene de går sammen med. Hannen var ikke sammen med hunnen hele tiden (hvilket jeg trodde han skulle gjøre) men kom bare på en snarvisitt for å gni seg over skifersteinen. Er det slik det fåregår?? Dette er første gangen jeg har hatt noen egg på fisk.
Vis ikke eggene blir spist opp, så går det vel noen dager før de klekkes. Skulle jeg være så heldig at det skjer første gang, hva er da best å mate yngelen med??
Etter hva jeg har lest må det gjerne et par eggleggingsrunder til før de blir gode foreldre og passer på eggene sine.
Satt lenge og studerte dem og registrerte følgende:
Hunnen gned "maven" sin ned på en skifterstien samtidig som bakparten "ristet". Dette gjorde hun flere ganger. Så kom hannen og "gned" sin mave over der. Ellers var han veldig opptatt med å jage vekk de 5 Cherry barbene de går sammen med. Hannen var ikke sammen med hunnen hele tiden (hvilket jeg trodde han skulle gjøre) men kom bare på en snarvisitt for å gni seg over skifersteinen. Er det slik det fåregår?? Dette er første gangen jeg har hatt noen egg på fisk.
Vis ikke eggene blir spist opp, så går det vel noen dager før de klekkes. Skulle jeg være så heldig at det skjer første gang, hva er da best å mate yngelen med??
Postet 30.03.08 kl 23:00
Endret: 31.03.08 kl 17:48
Hei og gratulerer:P
Tar gjerne noen ganger før de blir flinke foreldre ja, men kan hende det funker første gang.
Tar 2-3 dager før eggene blir wigglers, og så 3-5 dager før de blir frittsvømmende. Først da skal du fore dem. Du kan bruke nyklekket artemia, evt som jeg gjør med mine yngel av rød kurvciklide...avskallede artemia egg.
Tar gjerne noen ganger før de blir flinke foreldre ja, men kan hende det funker første gang.
Tar 2-3 dager før eggene blir wigglers, og så 3-5 dager før de blir frittsvømmende. Først da skal du fore dem. Du kan bruke nyklekket artemia, evt som jeg gjør med mine yngel av rød kurvciklide...avskallede artemia egg.
Postet 30.03.08 kl 23:03
Postet 30.03.08 kl 23:08
Postet 30.03.08 kl 23:11
Endret: 30.03.08 kl 23:12
Postet 30.03.08 kl 23:18
Det nærmer seg snart et døgn siden sommerfuglene mine la egg, og eggene er fremdeles på samme plass. Artig og sitte studere "mor og far" som tar tørn på å vifte over eggene, Vel det ser ut til at det er pappa som tar største parten av viftingen. Etter en stund farer han opp til vannflate for å trekke luft ser det ut til.
Hvor ofte kan sommerfugl ciklider legge egg?? Skulle det bli noe av eggene som allerede er lagt vil foreldrene passe på dem mens de okser, eller ser de seg ferdig med jobben når de er klekt??
Hvor ofte kan sommerfugl ciklider legge egg?? Skulle det bli noe av eggene som allerede er lagt vil foreldrene passe på dem mens de okser, eller ser de seg ferdig med jobben når de er klekt??
Postet 31.03.08 kl 17:40
Nei disse driver med yngelpleie, dvs passer på ungene sine. De samler dem sammen før det blir mørkt i karet, hjelper dem å finne mat og passer på dem. Og hvis en liten tulling har forvilla seg litt langt bort så blir han henta av far eller mor, plassert i munnen og spytta tilbake sammen med de andre
Postet 31.03.08 kl 18:42
Sommerfuglciklide yngel og frossen artemia
Hvordan fungerer det med frossen artemia til sommerfuglciklider, scalarere og andre? Har nå sommerfuglciklidene i ett 120 liters akvarie. Vært der snart en måned nå. Hoa er rød på buken. Da sies det at hun er klar til å legge egg. Men ikke lagt egg enda. Trigger man de til lek om man gir de artemia? Går det bra med frossen artemia? Har prøvd å klekke artemia selv uten hell. Mulig dårlig artemia hadde fått da. Men virker så mye enklere å ha frossen artemia på lur og bare bryte av en bit når det er behov for det. Noen som har kjennskap til frossen artemia?
Postet 31.03.08 kl 23:18
Eva-LillHvordan fungerer det med frossen artemia til sommerfuglciklider, scalarere og andre? Har nå sommerfuglciklidene i ett 120 liters akvarie. Vært der snart en måned nå. Hoa er rød på buken. Da sies det at hun er klar til å legge egg. Men ikke lagt egg enda. Trigger man de til lek om man gir de artemia? Går det bra med frossen artemia? Har prøvd å klekke artemia selv uten hell. Mulig dårlig artemia hadde fått da. Men virker så mye enklere å ha frossen artemia på lur og bare bryte av en bit når det er behov for det. Noen som har kjennskap til frossen artemia?
Og hvor lenge kan hoa svømme rundt og være rød på buken før hun legger egg?
Postet 31.03.08 kl 23:18
Hua mi var ganske rød i buken lenge. Men etter et vannskift (ca 1/3) med endel kaldere vann så jeg at begge 2 fikk mye sterkere og flottere farger. Magen til hua ble mesten rød/lilla. Vet at det står skrevet at sommerfugler tåler dårlig rød myggiser men jeg foret den litt med det. De fikk veldig interresse for det ene hjørne i karet hvor det lå en skifer stein. Så ingenting til at de ristet seg mor hverandre. Men så fikk jeg se at hua gned maven sin ned mot steinen samtidig som hun ristet bakparten. Hannen svømet over og gjorde det samme.
Jeg har brukt frossen atremia til fiskene mine over en periode. Dette er første gang jeg har egg, men kanskje de er en ide og prøve det?? Tror nesten jeg da ville sugd det opp i en liten sprøyte med litt akvarie vann og sprøytet det ned dit yngelen er for ellers hadde vel de store bare forsynt seg først!!
Lykke til, håper du får egg. Det er SÅÅÅÅÅ spennende. Skal oppdater her hvordan det går.
Jeg har brukt frossen atremia til fiskene mine over en periode. Dette er første gang jeg har egg, men kanskje de er en ide og prøve det?? Tror nesten jeg da ville sugd det opp i en liten sprøyte med litt akvarie vann og sprøytet det ned dit yngelen er for ellers hadde vel de store bare forsynt seg først!!
Lykke til, håper du får egg. Det er SÅÅÅÅÅ spennende. Skal oppdater her hvordan det går.
Postet 31.03.08 kl 23:27
Endret: 31.03.08 kl 23:30
Desverre funker ikke frossen artemia på yngel, grunnet at maten er for stor. Prøv heller å få tak i avskallede artemia egg og for med disse. Evt kan du klekke artemia.
Trigging av lek generelt på ciklider fra sør-amerika oppnår man vet et vannbytte med kaldere vann og foring de neste dagene med næringsrik mat ala artemia, rødemyggiser etc.
Trigging av lek generelt på ciklider fra sør-amerika oppnår man vet et vannbytte med kaldere vann og foring de neste dagene med næringsrik mat ala artemia, rødemyggiser etc.
Postet 31.03.08 kl 23:45
Da ble det ingen yngel denne gang!!
Da jeg tok en titt inn i akvariet i ettermiddag fikk jeg se at alle eggene var borte. Mamma og pappa har nok fått seg et godt måltid. Synd, for jeg hadde sett så frem til yngel.
Har jo lest at de trenger noen eggleggingstunder for å bli gode foreldre. MEN.. hvor ofte kan slike ciklider legge egg?? Ser at hua fremdeles er ganske rød/lilla under maven. Sist ble leken trigget med vann bytte of myggiser. Kanskje det vil trigge dem en gang til vis jeg venter noen dager???
Da jeg tok en titt inn i akvariet i ettermiddag fikk jeg se at alle eggene var borte. Mamma og pappa har nok fått seg et godt måltid. Synd, for jeg hadde sett så frem til yngel.
Har jo lest at de trenger noen eggleggingstunder for å bli gode foreldre. MEN.. hvor ofte kan slike ciklider legge egg?? Ser at hua fremdeles er ganske rød/lilla under maven. Sist ble leken trigget med vann bytte of myggiser. Kanskje det vil trigge dem en gang til vis jeg venter noen dager???
Postet 01.04.08 kl 20:37