Spm angående klekking av avskallede artemia egg

Jeg bygde meg en artemia klekker i kveld bare for å se om jeg fikk avskallede artemia egg til å klekke. Snakka med en i dag som hadde fått klekket disse, så tenkte jeg skulle prøve. Har yngel på røde kurvciklider som jeg til nå har fora med disse avskallede egga.

Men virker som dette bare blir ei smørje gitt, da de ikke synker og kunn legger seg i overflaten hehe.

Vil vanlige egg synke?

Noen som har testa dette før?
Samme ærfaring som deg. Tror i så tilfelle at eggene må være helt ferske hvis det skal funke.
Kikka på det nå til morran da den står på kjøkken benken, og det var ikke et eneste "egg" ned i beholderen under vann....alt satt klistra oppetter veggen på flaska. Så dette må vel sies å være en fiasko hehe. Men om man ser positivt på det, så fikk jeg iallefall laga meg et artemia klekkeri:P
Går det ann å klekke avskallede artemia egg? ..har jeg kjøpt feil type kanskje? Trodde det var den varianten man ikke trengte å klekke selv, og at det ikke gikk fordi de er tørka eller kokt for å få av skallet..
Jeg skal ikke si 100% at det går, men skal fungere vistnok
går vel ikke ann å klekke avskallet artemia. Eller tar jeg helt feil her??
Avskallede artemia er allerede klekket, så om du klarer det igjen, så er du virkelig god.. Det er bare å la dem svelle i litt vann, og så bruke en pipette el.l sånn at du kan sprøyte dem ned i nærheten av yngelen. Ikke all yngel spiser "dødt" for, men de aller fleste blir sultne av artemia-lukt, virker det som.. Skal du klekke artemia, må du bruke en sort som er beregnet til det, spør på dyrebutikken.
Modern
Avskallede artemia er allerede klekket, så om du klarer det igjen, så er du virkelig god.. ;) Det er bare å la dem svelle i litt vann, og så bruke en pipette el.l sånn at du kan sprøyte dem ned i nærheten av yngelen. Ikke all yngel spiser "dødt" for, men de aller fleste blir sultne av artemia-lukt, virker det som.. Skal du klekke artemia, må du bruke en sort som er beregnet til det, spør på dyrebutikken.

Dette er feil! Avskallede artemia egg er inntakte, er bare det harde ytre skallet som er fjærnet. Dette er uansett ikke bra for yngelen.

Hadde disse egga vært klekket så hadde de jo ikke vært egg, men artemia yngel og det er de vel ikke:P. Er greit å sette seg inn i ting før man uttaler seg.

her kan man lese litt om det , på engelsk:

Ok. Men, er dette egg du "avskaller" selv, da, for så å oppbevare dem i kjøleskapet i saltvannsoppløsning? Nytt for meg. Så har jeg lært noe idag også. kommer nok til å fortsette å klekke artemia med skall, eller fore med ferdig avskallet, tørket, fra fiskebutikken, tenker jeg. Har for mye annet som går ut på dato i kjøleskapet.. Takk for opplysningen, forresten Ny lærdom er aldri bortkastet.
Avskallede egg er på ingen måte klekket. De er bare "husløse" Selve artemiaen er like uferdig som i egg med skall.

Det er mulig å klekke avskallede egg, men kun enkelte typer. Har til nå funnet en type som både egner seg som både klekke-egg og som direktefôr.
Dette fant jeg på ebay, og er det eneste jeg har fått til å klekke på denne måten. Står i annnonsen at det er avskallede egg for klekking, så om vedkommende ennå har, er det sikkert flere som kan få seg slike

Det er også fullt mulig å avskalle eggene selv, men neppe noe som lønner seg med tanke på vårt forbruk. Arbeidssomt og grisete er det jaggu også

Eneste grunn til å bruke avskallet artemia i stedet for "normal" artemia til klekking, er en noe høyere klekke%, og at de nyklekkede små har ørlitt mer næring kontra de som har måttet jobbe for å se dagslyset.
Det er såpass små forskjeller, at om en anriker artemiaene i stedet, vil vinninga gå opp i spinninga
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap