Platy oppdrett

det står ingenting om oppdrett på Platy på kunnskapsbasen, så eg lurer på:

*korleis får ein dei til å pare, leke?

*treng dei hule eller noko sånt?

*kor gamle må dei vere?

* når ser man att dei er kjønnsmodne?

*kva ger ein når hoa er gravid?

Hei!

Platy føder levende unger akkurat som guppy. Det aller meste som kan leses om guppy og oppdrett kan overføres til platy. Med andre ord - har du en hanne og en hunne (helst to så han ikke jager henne for mye), så går det av seg selv

Du trenger egentlig ingenting av "ekstrautstyr", hvertfall ikke om det er en del planter yngelen kan gjemme seg i.

Ellers så jeg at 179 medlemmer har registrert oppdrett på platy, det står helt sikkert litt der også.

Har ikke mye erfaring med platy, men antar at heller ikke de er særlig gamle når de blir kjønnsmodne. Enklest å se på hannen da han utvikler gonopodium.
Platy er levendefødende fisk. De er egentlig veldig enkle å drette. Det ligger en artikkel her på AF om gyppy. Mye av det som står der, gjelder også for platyer. Du trenger bare et par hanner og noen hunner (gjerne tre til hver), så ordner de som regel resten selv. De liker seg i hardt vann (10-20GH), med pH på rundt 7 og masse planter som yngelen kan gjemme seg i.

Selv pleier jeg å la hunnen føde i akvariet, og deretter ta opp yngelen med en hov og plassere dem i fødekassa, så de ikke blir spist. Platy pleier ikke å få en spesielt mørk flekk på magen når de er gravide, men de blir gode og runde, akkurat som guppyene.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap