Scalareegg igjen

I dag la Scalareparet mitt egg igjen. Det er fjerde gangen. Hannen har alltid spist opp eggene, så jeg har lyst å prøve å klekke de selv. Vet at det kan bli vanskelig. Har tenkt å ha de i en isboks med luftpumpe og putte oppi litt medisin som forhåpentligvis skal holde soppen borte, så skal jeg bytte vann så ofte som nødvending. Går dette eller kommer det til å gå rett vest?
Da mine scalarer la egg tok jeg ut hele bladet som egga var festet på. La dette over i ei "hengekasse" med methylenblått og brusestein oppi. Da egga var blitt til wigglers tok jeg å flytta de til en 20 liter og de fikk utvikle seg videre der. Det var kjempemye arbeid med dette, bytte 50 % døgnluftet temperert vann hver dag og foring av nyklekt artemia 4 ganger om dagen. Du bør også vurdere om du har plass til all denne yngelen, de vokser fort og krever enormt med plass når de er 1,5 til 3 mnd. jo større de blir, jo større kar må de ha. Hos meg satt jeg til slutt igjen med 225 stk. scalareyngel.
Tror jeg skal prøve med noen få egg. Men de har lagt eggene på pumpa, så åssen får jeg tatt vekk noen få og putta de oppi boksen? Går det ann å putte oppi litt Esha exit eller 2000?
I går fylte jeg isboksen halvfull med vann fra akvariet, så putta jeg oppi en dråpe med Esha 2000 og en luftstein. Har over 20 egg oppi der. Ingen er døde enda heldigvis. Resten av eggene jeg lot være igjen er spist opp. De ble spist opp i går.
Da jeg drettet frem scalarer, knep jeg av bladet, buttet det i en stor balje. Og etter noen dagen hadde de klekt, uten hverken methylenblått eller luftesten.
Når de var klekt la jeg de over i en 54 liter og senere 110 liter.

Men noen av eggene muglet, gjorde ingen ting, av ca 200 egg, ble det minus på rundt 50.....blir fort meget mange scalarer når man dretter på denne måten....

Nyklekket artemia er det som er lettest å fôre med, fordi scalarene skjønner at det faktisk er mat.....
Kristin&fiskene
I går fylte jeg isboksen halvfull med vann fra akvariet, så putta jeg oppi en dråpe med Esha 2000 og en luftstein. Har over 20 egg oppi der. Ingen er døde enda heldigvis. Resten av eggene jeg lot være igjen er spist opp. De ble spist opp i går.


Hvordan holder du temp. på denne is-boksen ? Tror ikke man kan si at "egg er døde" Enten er egget ubefruktet, befruktet, muggent så får du se om det blir wigglers.
Janne
[QUOTE=Kristin&fiskene]I går fylte jeg isboksen halvfull med vann fra akvariet, så putta jeg oppi en dråpe med Esha 2000 og en luftstein. Har over 20 egg oppi der. Ingen er døde enda heldigvis. Resten av eggene jeg lot være igjen er spist opp. De ble spist opp i går.


Hvordan holder du temp. på denne is-boksen ? Tror ikke man kan si at "egg er døde" Enten er egget ubefruktet, befruktet, muggent så får du se om det blir wigglers.

Jepp :P Var det jeg mente.
I dag har noen av eggene klekket. Men det som er veldig dumt er at jeg ikke har ordentlig mat. Jeg får heller ikke klekket artemia hvis Scalareeggene må ha luft hele tiden. Noen tips?
Du trenger ikke luftestein for å klekke artemiaegg.
Du får kanskje litt lavere klekke% med denne metoden, men ikke så mye. Vi synes dette er en grei måte - bruker bare utstyr vi har.

Ta en vid, lav skål (paiform ?- jeg bruker en avlang ildfast form) og ha i 0,5 l lunka vann (ca 26 grader), 2,5 ts salt og litt natron (1/8 ts?) + 1/2 ts artemiaegg.
Sett forma på en plass der du kan sette en lampett rett over. Legg på en middagstallerk el.l. som dekker mesteparten av forma, men ikke hele. Sett lyset over den delen som ikke er dekka. Vent 18 - 36 timer, start så å hente ut artemia.

Når du bruker ei vid form, blir overflata av vatnet stor mot lufta, og du får god oksygenutveksling uten luftestein.
Lyset over forma står der i starten for å øke temperaturen, vanlig romtemperatur er så lav at det vil ta lang tid før klekking.
Når klekkinga starter, vil lyset ved den åpne glippa lokke til seg artemia, og det blir lett å suge opp konsentrert artemia uten å få med for mye saltvann. Vi bruker ei plastsprøyte vi kjøpte for 5 kr på apoteket.
Sil av saltvann, skyll, og mat småtrollene.
Kunne jeg hatt scalarebebiene sammen med guppy yngel på maks 1-2 måneder?
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap