Hvorfor blir egentlig noen yngel mye større enn sine søsken?

Jeg har nå registret oppdrett på mine palettciklide yngel - yeah!

Jeg solgte ca 12 stk. Og de var store og flotte eksemplarer. Men en liten stakkar beholdt jeg i yngel karet sammen med blå acara yngel. Den er jo ennå så liten stakkar. Den svømmer rundt og spiser og virker "frisk". Men jeg synes ikke at den vokser faktisk.

Og når det gjelder de blå acara yngelen som er i yngelkaret... En er faktisk DIGER i forhold til sine søsken. Søskene vokser også og er blitt betraktelig større enn da jeg puttet de i yngelkaret. (de er nå snart 5 uker) men den ene skiller seg betraktelig ut iforhold til de andre. Egentlig rart å tenke på at de er fra samme kull.

Og samme med den lille paletten. Hvorfor vokser den ikke i takt med sine søsken?

Er det noen med lignende erfaringer?
Vel... Det har vel noe med arveanlegg, fórtilgang, og naturlig utvelgelse å gjøre... Bare for å gi en noenlunde enkel forklaring...
Aggi
Vel... Det har vel noe med arveanlegg, fórtilgang, og naturlig utvelgelse å gjøre... Bare for å gi en noenlunde enkel forklaring... :)


Da lander jeg på arveanlegg? De har jo samme fòrtilgang.

- hva mener du med naturlig utvelgelse?
2nelise
[QUOTE=Aggi]Vel... Det har vel noe med arveanlegg, fórtilgang, og naturlig utvelgelse å gjøre... Bare for å gi en noenlunde enkel forklaring... :)


Da lander jeg på arveanlegg? De har jo samme fòrtilgang.

- hva mener du med naturlig utvelgelse?

Antar at det refereres til gode gamle "survival of the fittest". Selv om de har samme fortilgang er det som regel de sterkeste som karrer til seg mest. Således blir de svakere leddene eliminert. Dette gjelder jo alt liv på jorden. Inklusive oss selv - Homo Sapiens -
Angående størrelse så tror jeg at det har litt med forskjellig "personlighet"
å gjøre også.
Eksempel: Noen blir av den engstelige typen som gjemmer seg i det lengste og spiser bare smulene som synker til bunns (og blir små), mens andre fyker opp til overflaten og tar det de får fortest mulig (og blir større enn gjennomsnittet).
I tillegg kan vel kjønn ha noe å si også, kanskje?
Shiramor
Angående størrelse så tror jeg at det har litt med forskjellig "personlighet" å gjøre også. Eksempel: Noen blir av den engstelige typen som gjemmer seg i det lengste og spiser bare smulene som synker til bunns (og blir små), mens andre fyker opp til overflaten og tar det de får fortest mulig (og blir større enn gjennomsnittet). I tillegg kan vel kjønn ha noe å si også, kanskje?


Vet du, jeg håper faktisk det er riktig det du sier nå. Litt logisk kanskje?
2nelise
[QUOTE=Shiramor]Vet du, jeg håper faktisk det er riktig det du sier nå. Litt logisk kanskje?


Det er veldig logisk. Det står utførlig forklart i Charles P. Darwins "The origin of the species"
Og i boka "Fiskenes ukjente liv" av Bergljot Børresen.
Her blir det bl.a referert til en del forskning rund temaet om fisker har personlighet (på sin måte).
De kan f.eks lære spisevaner av hverandre. En fisketype utenfor Hellas kan spise kråkeboller på en helt annen måte en likedan fisk andre steder i verden.
Shiramor
Og i boka "Fiskenes ukjente liv" av Bergljot Børresen. Her blir det bl.a referert til en del forskning rund temaet om fisker har personlighet (på sin måte). De kan f.eks lære spisevaner av hverandre. En fisketype utenfor Hellas kan spise kråkeboller på en helt annen måte en likedan fisk andre steder i verden.


I slike tilfeller er vel personlighet det samme som evolusjon?
Behovet for å tilpasse seg de lokale forhold
...Dersom det er tillært oppførsel (fra andre fisk) så er det vel ike evolusjon, vel...? Evolusjonen har gjort de rustet med høy nok intelligens til å lære adferd, men en gorilla som snakker tegnspråk er vel ikke mer "evolvert" (heh) enn en vill gorilla...?
(mangler)
...Dersom det er tillært oppførsel (fra andre fisk) så er det vel ike evolusjon, vel...? Evolusjonen har gjort de rustet med høy nok intelligens til å lære adferd, men en gorilla som snakker tegnspråk er vel ikke mer "evolvert" (heh) enn en vill gorilla...?


Det er i høyeste grad evolusjon. Tillært adferd for å lykkes bedre i å overleve.
Det er nettopp slik artene har utviklet seg.

Du kan ikke sammenligne hva vi mennesker kan lære en gorilla med evolusjon. Vi bruker teknikker som vi har lært ved å studere diverse læringsmekanismer. Dette har vi lært oss fordi vi har en hjerne som er mer utviklet enn dyrenes, i form av å kunne analysere. Gorillaen som "snakker" tegnspråk har fått en påtvunget evne til å gjøre dette. Det er ikke et resultat av naturlig utvikling og er således ikke evolusjon.

Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap