Apistogramma agassizi egg på sverdplante

Hei

Har aldri hatt yngel på fisk før, men nå har Agassizin jeg trodde var ungfisk lagt egg på en sverdplante bak i akvariet. Trodde disse la egg i huler? Er en kokosnøtthule med åpning i sandkanten og en stor rot med hulrom under, men de valgte altså og legge pålantene på ett sverdplante blad. Hunnen henger rundt planten, mens hannen vimser rundt overalt ellers i akvariet.

Skal jeg legge noen av de i en fødekasse, eller bare la de være, og hvor lang tid tar det før de klekker?

PS: Vet at Aistogramma ofte trenger et par forsøk på å bli flinke foreldre.

Mvh
Så nå rett før jeg la meg at hunnen "spiste" eggene? s¨hvertfall sånn ut, eller kanskje hun gjør noe annet, men som ser ut som spising?

Er 99,9% sikker på at det er egg fra agassizi da det er en hunn som svømmer rundt planten og jager bort alt som måtte nærme seg.
Og du er sikker på at det er agassizi du har? :P

Jeg har ikke hørt at akkurat disse trenger så mange forsøk på å klare foreldre greia, det går vel litt generelt igjen, men apistoene er jo mye flinkere enn de fleste andre.
Mine Apistogramma Cacatuoides la sine første egg mellom to blader av en sverdplante, så de må ikke ha huler nødvendigvis. Hos meg så lå disse to bladene såpass tett at eggene var relativt "usynlige". Dog var dette før jeg fikk satt ned kokosnøtthuler. Siden det har hulene vært foretrukne.

Mener det kan ta en ukes tid før de klekker, slike apisto-egg. Jeg hadde latt de være der de er. Du kan evt. flytte de når de har klekket, selv om jeg er tilhenger av å la fisk vokse opp i litt tøffe omgivelser. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap