Egg -blå acara

I forrige uke var jeg så heldig å få kjøpt et lekspar av blå Acara -Aequidens pulcher- av ei grei dame på Barkåker. Utrolig nyderlig fisk som så ut til å finne seg godt tilrette i karet mitt. Så idag ettermiddag har jeg sittet og sett på at de har lagt egg. Et fasinerende skue. Og slett ikke så få heller. Dette tok sin tid men regner med at de er ferdig nå. Nå bytter de bare på å ligge der å vifte over eggene. Skal bli utrolig spennende å se hvor mange egg som klekkes og hvor mange som vokser opp.Her ligger mamma og vifter så godt hun kan.

[External Image]
Nå har alle egge klekt og blitt Wiggles!! Vanskelig å anslå hvor mange men det er MANGE. Foreldrene har flyttet på dem flere ganger i løpet av dagen. Samlet endel i munnen, svømt til en ny plass og så spyttet dem ut. Først ble de lagt i sanda bak skifersteinen. Så etter noen timer havnet alle foran steinen og nå er de jammen på "flyttefot" igjen.

Det er så gøy å sitte og iaktta hvor fint de passer på avkommet sitt. Lever alle wigglesene opp ( noe de sikkert ikke kommer til å gjøre) kommer jeg til å få et STOR plass problem. Men uansett, gøy er det.

Hadde vært gøy å høre fra andre som har hatt Blå Acara egg og deres erfaring. Særlig siden dette er første gang for meg.
Litt oppdatering:

Nå har yngelen vært fritt svømmende noen dager. HERREGUD det må være hundrede vis av dem!! Foreldrene er utrolig flinke til å passe på avkomma sine. Er det en som er litt for langt fra flokken tar foreldrene dem i munnen og spytter den tilbake dit den skal være. Jeg regner med at det vil bli endel forfall underveis, men allikevel regner jeg med at det vil bli trangt om plassen om bare halvparten klarer seg. Er ikke annet å gjøre enn at de får stå i kø så lenge de er her hos meg!! haha

Som jeg skrev i en annen tråd, hva skal man med TV etter når en har akvarie. Det er da jammen underholdning nok. At det er slik i en "fiskeverden" som en kan oppleve å se ved å titte inn i akvariet viste ikke jeg.

Da jeg kjøpte disse fiskene fikk jeg med ca 17-18 yngel fra forrige kullet de hadde. Disse kom i et eget oppvekstkar, og noen har falt fra. Litt vanskelig å vite hvor mange, men talte 8-9 stk forrige dagen. De har vokst en god del og regner nesten med at resten klarer seg så sant det ikke kommer noe sykdom eller annen dritt til.
helt enig, hva i huleste skal man med tv nå man har akvarie=P heldig du er som har fått deg så flott blå acara par. jeg misunner deg. og ciklider med unger da holder jeg nesten på å kaste tv``n i søpla=P det er jo vanvitig spennende å se på at de pleier yngelen og passer på egg. forresten, hvor stort kar har du det blå acara paret i??hvor mange liter?
Karet mitt er på 180 liter. Kanskje ikke det største for så pass stor fisk men det ser ut til at de stortrives der.Jo da, har tenkt å ta bilde av yngelen. Prøvde for litt siden men p.g.a. solen så gav det så gjennskinn, så skal vente til senere i kveld.
Inaktiv bruker
dette er spennende har blå acara selv, er nok ikke så lenge til første kull kommer så jeg gleder meg
Etter ønske så legger jeg ved et bildet av de små. Slett ikke lett å ta bilde av dem for de synes jo nesten ikke!! Ja Acara er noen vakre fisker og er så glad for at jeg har dem i mitt kar.

[External Image]
De er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ fine. hvor stort akvarie har du dem i?
Som jeg skrev i et innlegg over så er karet mitt på 180 liter. Nå driver foreldrene og flytter "barna" sine rundt i karet og da er det bare for de andre beboerne og flytte på seg. Fasinerende å se på!!
Blå chiklide
hei mine har fått yngel og di går i et 15l og der er det di og yngeln og blå burami og blå danio og en malle og purperhodebarbe. hvor menge yngel kan di få? har jo ikke plass til di egnetlig=/ hva gjør jeg?
Blå chiklide
hei mine har fått yngel og di går i et 15l og der er det di og yngeln og blå burami og blå danio og en malle og purperhodebarbe. hvor menge yngel kan di få? har jo ikke plass til di egnetlig=/ hva gjør jeg?
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap