Oppforings akvarie
Jeg har en 54 liter som jeg bruker som oppforing. Der har jeg grus litt planter og et par ancistrus til og rydde litt. Men det samler seg jo mye forrester i bunn så blir jo en del arbeid med og rense opp. Tenkte jeg derfor kanskje skulle putte en del eplesnegler i for og hjelpe til med renholdet. Men er det noen som har noen gode ideer om hvordan sette opp et lekskar så det ikke blir så mye arbeid?
Kun glassbunn som noen har blit jo veldig kjedelig egentlig, selv om det sikkert er beste alternativ. Men hadde tidligere også et med sandbunn og da samler jo alt seg på overflate og ikke så mye grums virker det som.
Har nå engelsk elvegrus av middels størrelse, og noen planter som vokser langs bunn, så mange steder som forrester kan samle seg.
Men alle tips er gull og få med. Fant ikke noen tråd som gikk på oppsett av oppforing, så tenkte kanskje andre også har tanker om dette.
Kun glassbunn som noen har blit jo veldig kjedelig egentlig, selv om det sikkert er beste alternativ. Men hadde tidligere også et med sandbunn og da samler jo alt seg på overflate og ikke så mye grums virker det som.
Har nå engelsk elvegrus av middels størrelse, og noen planter som vokser langs bunn, så mange steder som forrester kan samle seg.
Men alle tips er gull og få med. Fant ikke noen tråd som gikk på oppsett av oppforing, så tenkte kanskje andre også har tanker om dette.
Postet 29.04.08 kl 11:57
Det enkleste er jo akvarie uten noe på bunnen, så enkelt å slamsuge rester
Når jeg endelig har fått organisert mine kar slik jeg vil ha dem, skal jeg ha to småkar til oppforing uten noe grus eller sand.
Har forresten hørt at de som likevel ønsker en plante eller tre (muligens for å hjelpe til med opptak av overskuddsnæring?) bruker terracottapotter med akvariegrus, og setter plantene i de pottene. Da er det enkelt å rengjøre rundt. Vet ikke om det kan være en idé for din del
Når jeg endelig har fått organisert mine kar slik jeg vil ha dem, skal jeg ha to småkar til oppforing uten noe grus eller sand.
Har forresten hørt at de som likevel ønsker en plante eller tre (muligens for å hjelpe til med opptak av overskuddsnæring?) bruker terracottapotter med akvariegrus, og setter plantene i de pottene. Da er det enkelt å rengjøre rundt. Vet ikke om det kan være en idé for din del
Postet 29.04.08 kl 12:03
Selve navnet oppvekstakvarie sier det meste om hvordan det burde innredes. Her er det ungfisk som skal fores opp enten til et hovedakvarie eller til salgbar størrelse.
Jeg har et kar som jeg forer opp L-malleyngel i. Dette holdes slik at all innredning kan enkelt flyttes for slamsuging. Med andre ord så har jeg nesten ingen innredning, kun ei stor rot. Skulle jeg ha hatt planter i ville jeg satt de i en krukke slik at de kunne flyttes unna slik at man kom til med slamsugeren.
I bunnen er det kun et tynt lag med biltemasand. Dette laget er så tynt at det ikke kan plantes noe i det.
Poenget er å gjøre det så enkelt som mulig å vedlikeholde. Samtidig er det lite som er i veien som foret kan forsvinne i. Dette er med på å heve vannkvaliteten. Økt vannkvalitet gir bedre vekst på fisken.
Postet 29.04.08 kl 12:10
Skjønner
Så det blir og ta ut grus og bunnvekster for og få et skikkelig oppforingsakvarie. Eventuelt litt sand.
Får vel ordne dette en dag da så det blir skikkelig. Greit med god vekst på fisken og god helse. Men også trivelig med litt planter så det er litt liv i akvariet.
Har forøvrig også lagt inn 2 hunner og 1 ancistrus han med en hule så de også kan leke i akvariet. Eneste sted jeg ikke har fisk som spiser opp all ynglen.
Men det er vannkvaliteten jeg har vært mest urolig for. Blir jo lett en del nitrit sånn som alt er satt opp i dag.
Får vel ordne dette en dag da så det blir skikkelig. Greit med god vekst på fisken og god helse. Men også trivelig med litt planter så det er litt liv i akvariet.
Har forøvrig også lagt inn 2 hunner og 1 ancistrus han med en hule så de også kan leke i akvariet. Eneste sted jeg ikke har fisk som spiser opp all ynglen.
Men det er vannkvaliteten jeg har vært mest urolig for. Blir jo lett en del nitrit sånn som alt er satt opp i dag.
Postet 29.04.08 kl 13:22
Postet 29.04.08 kl 15:48
Fluval 2+
Jeg kjører en fluval 2+ i en 54 liter. Så mulig litt lite, men begrenset med hva for noe plass man har i et sånt akvarie også.
Men når jeg ser i akvariet virker det som hovedårsaken er at det samler seg mye matrester på bunn. Har jeg ikke stor grus vil vel dette heller ikke samle seg så mye i bunnlaget og da vil jeg også unngå mye.
Det var det som var tanken med ancistrus og elpesneger. At de kunne hjelpe til med og ta bort overskuddsmat i akvariet.
Men når jeg ser i akvariet virker det som hovedårsaken er at det samler seg mye matrester på bunn. Har jeg ikke stor grus vil vel dette heller ikke samle seg så mye i bunnlaget og da vil jeg også unngå mye.
Det var det som var tanken med ancistrus og elpesneger. At de kunne hjelpe til med og ta bort overskuddsmat i akvariet.
Postet 29.04.08 kl 18:30
Byttet ut
Da fikk jeg skuffet ut all grusen i går. Fylte jo en 10 liters bøtte det, og mye grums i akvariet. Så nå går det 2 pumper for og få bort alt dette i akvariet.
Hadde en flat plastskål som normalt er underlegg til en blomsterpotte jeg fylte opp med sand. Der planet jeg noen planter i og satte alt ned igjen. Så nå er det for det meste bare glass rundt og litt sand i midten. En hule er jo på plass for mallene, og ellers en del yngel som nå svømmer fritt rundt. Så får jeg jo håpe dette hjelper godt på det hele.
Men fikk jo åpnet godt opp nå syntes jeg.
Hadde en flat plastskål som normalt er underlegg til en blomsterpotte jeg fylte opp med sand. Der planet jeg noen planter i og satte alt ned igjen. Så nå er det for det meste bare glass rundt og litt sand i midten. En hule er jo på plass for mallene, og ellers en del yngel som nå svømmer fritt rundt. Så får jeg jo håpe dette hjelper godt på det hele.
Men fikk jo åpnet godt opp nå syntes jeg.
Postet 30.04.08 kl 12:06
Postet 30.04.08 kl 12:13
Innhold
Men du beholder da fortsatt plastdelene som skal være der vel? Bare kutter til blåfiltersvampen til plastdelene?
Men nå er det klart vann igjen. Har satt på automatisk formaskin nå som jeg skal være borte i 5 dager, og håper det går bra.
Men nå er det klart vann igjen. Har satt på automatisk formaskin nå som jeg skal være borte i 5 dager, og håper det går bra.
Postet 30.04.08 kl 19:24
Inaktiv bruker
Kast plastdelene og skjær blåsvampen slik at den passer oppi hullet.. Hust at det er bedre at du kapper svampen for stor enn for liten
Postet 30.04.08 kl 19:44
Her er en artikkel om hvordan dette skal gjøres
Som Torjus sier så hiver du ut alt av innmat og setter inn kun blåsvamp. Det er viktig at denne ikke blir laget alt for stor slik at svampen klemmes for mye sammen.
Postet 30.04.08 kl 20:42
Er vel bare og handle da.
Skjønner jeg må ut og få meg litt mer blåsvamp. Det går jo unna med den til tider. Men som en midlertidig løsning har jeg nå satt inn en eheim som var ment for et 96 liters akvarie, samt fluval 2+. Så fisken i akvariet får svømt litt nå pga sirkulasjonen. Men kom hjem etter 5 dager borte og alt ser bra ut i yngelakvariet selv med foringsautamaten på. Og fisken vokser stadig til.
Postet 05.05.08 kl 10:35
Postet 05.05.08 kl 23:16
Det man også skal tenke på i et oppforingskar er at yngelen forsøkes å holdes like store. Spesielt problematisk er dette når man har flere kull i samme kar. Det som skjer er at de største karrer til seg mesteparten av foret slik at de minste stagnerer i vekst.
Jeg har vært tvungen til å sette opp en ekstra 180 liter slik at jeg kan flytte over de største til dette karret. De "kjemper" da mot jevnstore yngel om foret. Siden mine L270 og L411 er ustoppelig så denne løsningen holder også på med å sprekke.
Postet 05.05.08 kl 23:34
Vieja synspila
Jeg har jo vieja synspila yngel gående nå. Samt da 3 ansistrus, en han og 2 hunner.
Har også et nytt kull med vieja, men de går enda sammen med sine foreldre, og der kan de vel egentlig gå en stund håper jeg. Har noen leks kar der det kun er et par og noen gibbiseps for renhold. Så yngelakvariet er mest som en nødløsning når foreldre begynner og jage yngel, eller andre grunner som dukker opp.
Men har jo nå en skål i midten med sand og noen planter i. Vet ikke helt om det blir noen kjempe vekst av det hele. Men en grei løsning så langt syntes jeg. Før prøve og ta et bildet av oppsettet.
Har også et nytt kull med vieja, men de går enda sammen med sine foreldre, og der kan de vel egentlig gå en stund håper jeg. Har noen leks kar der det kun er et par og noen gibbiseps for renhold. Så yngelakvariet er mest som en nødløsning når foreldre begynner og jage yngel, eller andre grunner som dukker opp.
Men har jo nå en skål i midten med sand og noen planter i. Vet ikke helt om det blir noen kjempe vekst av det hele. Men en grei løsning så langt syntes jeg. Før prøve og ta et bildet av oppsettet.
Postet 06.05.08 kl 11:41