Får ikke platy til å yngle

Har en liten gruppe på 4 platyer som jager hverandre og leker nesten hver gang jeg titter inn i karet, men ingen yngel dukker opp...
Gruppen består av 2 hanner og 3 jenter, de to hannene og den ene hunnen er kjøpt i samme butikk mens jeg fikk de to sisste hunnene fra en kamerat.
Kan det være slik at fiskene er steril eller blir yngelen bare spist opp før jeg ser dem? Har jo lest at platy yngler stadiv vekk men her skjer det altså ingenting.

Akvariet er på 300 liter og består ellers av 6 små scalarer, 10 neontetra, 6 corydoras, 4 indiske glassmaller, 2 ancistruser en gibbiceps og tre sebraciklide yngel som jeg fikk av en annen kamerat.
Er ganske tett innredet med planter, steiner og en rot.

Mater med tetramin flakfor, tetra tabimin, serra wels-chips og røde mygglarver.
Ser du noe tegn på "graviditet"? Det synes jo ganske godt når de venter yngel
Platyer
Hei og hallo. Min erfaring med Platy er, og det anbefales 3 hunner på hver hanne du har. Det har lett for å bli mer jaging og stress for hunnene med javnt fordelt han/hun karet ditt. Hunnene kan også bli så stresset at de rett og slett dør. Skaff deg noen huer til så skal du se at dette med yngel går av seg selv. Ellers er det jo også greit å sette den gavide hunnen i ei fødekasse, når tiden er inne, for å bevare en del yngel når den kommer. Kjenner ellers ikke til sammensetningen av din fisk. Er ellers karet ditt godt beplantet, finner som regel en del av yngelen gjemmesteder om du ikke rekker fødekaret tidsnok. Kjøp noen huer til så skal du se ting skjer............

Lykke til
Hmm
Ja hadde 2 hunner til men de døde, uten at jeg aner hvorfor.. disse hadde en kamerat av meg hatt en stund og de var en del større enn de andre.
Har sett at noen av hunnene har vært rundere enn vanlig enkelte ganger og gjemt seg vekk i perioder, men kan jo også være at dette bare er noe jeg innbiller meg.
Loffa har nok et poeng med å skaffe flere hunner... Men at tykkere hunner gjemmer seg bort er ofte et klart tegn på fødsel.... Slett ikke umulig at yngelen er fortært etter fødselen. Scalarer er særs gode til dette
Ingen yngel overlevde hos meg av verken Guppy,Platy eller Molly når jeg hadde de sammen med Dverggurami og Ciklider. Kvittet meg med de og plantet mer i karet, og vips så var det en hel haug med yngel.... :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap