Blå acara egg.

Da har paret vært igang igjen idag med å legge masse egg. De la jo også egg for ca 15-16 dager siden. De klekte og ble fritt svømmende. Var borte fra den ene dagen til den andre og da jeg kom hjem var alle borte!! Triste greier for jeg gledet meg så til å se de små vokse opp. KAnskje bedre lykke denne gangen??

Har jo sett et par dager at noe har vært på gang. Hunnen hadde vanskelig for å bestemme seg om et stort blad eller denne skifer steinen skulle bli føde stedet men fant til slutt ut at steinen var nok det beste stedet. Gøy å sitte å se på hva som skjer blandt fiskene i en sådann stund.

Her har de holdt på en stund men det kom mange flere egg etter at bildet ble tatt.

[External Image]
Hvilke andre fisker har du i akvariet?

Hva med å flytte skiferplaten med eggene på til et klekkekar hvis du vil beholde mest mulig av eggene?
Vidar Alfei
Hva med å flytte skiferplaten med eggene på til et klekkekar hvis du vil beholde mest mulig av eggene?


Kan man gjøre det? Hva sier foreldrene da? Skal de være med over da? De er jo helt umulig å fange og vil nok tro at det stresser de mer enn nødvendig. Har hørt at eggene kan mugne om de ikke får kjærlig pleie av foreldrene.

Mine har akkurat blitt wigglere...får se hvor lenge det er til de blir frittsvømmende. Sist gang ble alle borte i løpet av noen få dager.
Nina Weiseth
[QUOTE=Vidar Alfei]Hva med å flytte skiferplaten med eggene på til et klekkekar hvis du vil beholde mest mulig av eggene?


Kan man gjøre det? Hva sier foreldrene da? Skal de være med over da? De er jo helt umulig å fange og vil nok tro at det stresser de mer enn nødvendig. Har hørt at eggene kan mugne om de ikke får kjærlig pleie av foreldrene.

Mine har akkurat blitt wigglere...får se hvor lenge det er til de blir frittsvømmende. Sist gang ble alle borte i løpet av noen få dager.

Jeg har ikke erfaring med akkurat blå acara, men vent litt så svarer sikker noen som har peiling her.
Inaktiv bruker
Dem spiser gjerne eggene den første gangen, så de neste eggene blir bedre
Det er godt å høre at andre også har hatt dette "problemet" selv om jeg ønsker at det ikke var slik.

Har tenkt endel over dette med å flytte skifer platen, og har bestemt meg for at når de små er frittsvømmende så skal jeg prøve å fiske dem opp for så å flytte dem over i en 40 liter jeg har. Da jeg kjøpte disse 2 Acaraene ( som allerede hadde hatt 2 kull) fikk jeg med 15-16 yngel ,fra det siste kullet, som var utrolig små. Disse puttet jeg i 40 litern og der har de vokst godt. Tok ikke sjansen på å ha disse i det andre karet mitt på 180 liter.Mener det er 10 stk som fremdeles lever. Disse vil i så fall bli flyttet over i stor karet. De er store nok til det.

Så dette er det 4. kullet disse 2 har sammen.

Som Nina Weiseth, mener jeg at murligheten for at eggene skal mugne et stor, derfor vil jeg prøve å gjøre som jeg har tenkt, vis ingen andre kan råde meg til noe annet. Flytter jeg skiferplaten nå så er det jo ingen til å ligge å vifte over eggene .
kh92no
Dem spiser gjerne eggene den første gangen, så de neste eggene blir bedre


Mine er på sin fjerde eller femte runde. Første gangen klekket ikke eggene engang før de var borte. De to neste gangene klekket eggene, men wigglerne ble borte i løpet av et par dager. Sist gang ble yngelet frittsvømmende, men foreldrene klarte bare å passe på de et par dager.

Dette viser vel at de blir flinkere og flinkere foreldre. Skal se at jeg til slutt sitter igjen ble flere tusen blå acara...hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap