Skadet molly under fødsel.

Min Black Molly kilet seg fast i et hjørne under fødselen, sånn at noen yngel kunne gjemme seg mellom glasset og innvendig "pynte-vegg". Sånn sett var det jo en lur fødestilling, selv om mange av hennes "samboere" stod med kjeften rett under gatten hennes og tok imot fersk kveldsmat! Da fødselen var over viste det seg at ho hadde fått et relativt stort sår på hodet der ho hadde stått fastkilet. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå videre komplikasjoner?
Hvis du holder god vannkvalitet, gjerne noen daglige delvannsbytter, så gror gjerne slike mindre skader uten problemer og komplikasjoner. Følg likevel godt med i tilfelle det skulle gå infeksjon eller sopp i såret. Da kan det likevel hende at du må til med medisinering, feks esha 2000.
Takk for tipset. Jeg skal love deg at jeg følger nøye med. Skaden ser mye bedre ut i dag-den er faktisk nesten helt borte, uten at jeg har foretatt meg noe som helst! Karet er på 375 liter, og vi har nettopp byttet 1/3 av vannet selv om kvaliteten var bra. Skal raska på å bestille medisinen esha 2000, så jeg har den liggende klar i påkomne tilfeller!

Så bra! Det overrasker meg hver gang at fiskene kommer seg så raskt etter skader når de ellers er i god kondisjon og vannkvaliteten er bra. Både esha 2000 (blant annet mot sopp og infeksjoner) og esha exit (mot hvitprikk) er greit å ha liggende for påkomne tilfeller. Begge disse medisinene er snille mot filterbakteriene og kan også kombineres om nødvendig.

Det beste er likevel når medisinene er overflødige og godt stell er alt som skal til
Flott! Kanskje du også kan fortelle meg hva som er bra og ikke bra i karet hvor vi har yngelen nå. Det er ca 40 liter, med ei innvendig pumpe, som jeg har tredd ei strømpe over. Vi bruker for for yngel fra levendefødere. Det er så fint at det egentlig bare er støv. Vi forer bitte-litt tre ganger pr. dag. Vannkvaliteten var fin ved måling-og jeg gruer rett og slett for å ta vannbytte. Men det er vel bare å tre strømpe over slangen, og håpe det beste. Det ser egentlig ut til at dette skal gå bra-de har jo ingen naturlige fiender i samme karet-bare noen fredelige eplesnegler.
Høres bra ut det der. Det går nok greit under vannbytte også om du følger litt med. Holder du fingeren klar i andre enden av slangen så får du stoppet vannstrømmen raskt om du oppdager noen yngel i faretruende nærhet. Går rutine i slikt også etter en stund
Målte de viktigste kvaliteter i går, og det ser helt topp ut-så jeg utsetter vannbyttet ennå et par dager. Jeg brukte dråpetest i går, og så tar jeg stripstest innimellom. Det ser fremdeles ut til at yngelen trives, og ho Molly-mor er så og si restituert-ikke nok med det, men han far sjøl har viftet med stikka si igjen!!!....så dette var nok bare første gang!!!

til lykke med nasjonaldagen, forresten!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap