Svartbåndslima oppdrett?

Går det ann og få oppdrett på denne fisken? Ser at det ikke er mangen som har det. Hvis det går, er det noe spesielt jeg må gjøre?
Har ikke denne fisken selv, men kan svare ut fra det jeg har lest meg til.

Først og fremst krever denne fisken hardt og alkalisk vann. Akvariets leksikon anbefaler feks ph på 7.5 til 8.2 og over 25 gh. Her i fiskebasen så er ikke kravene så ekstreme ser jeg. Uansett så bør du gi den så riktige forhold som mulig. Ser dine går sammen med tetra og tetra vil nok få problemer i vannverdiene som limiaen vil ha. Mulig du må vurdere omplassering av en av artene.

Limia føder levende unger, slik som guppy, så det meste går av seg selv så lenge du har fisker av begge kjønn. Gi de masse god mat, men unngå for proteinrikt fôr siden de stort sett spiser vegetabilsk kost. Ungene er utsatt for at de voksne spiser de opp. Spesielt hunnene er visst etter yngel. Sørg derfor for at akvariet er tettvokst med planter slik at yngelen kan gjemme seg bort eller flytt de til et eget kar. Yngelen spiser alger og smådyr den finner i et veletablert akvarium eller de kan få annen yngelmat som feks Liquifry og småflak.
Da skal vel ikke denne fisken ha mygglarver... Men hva annet godt kan jeg gi den annet enn flakkfòr?
Den regnes for en altetende fisk, men med hovedvekt på vegatabilsk kost. Dvs at den godt kan få mygglarver av og til så lenge den hovedsakelig får plantekost. Leksikonet foreslår alger (det greier den vel å forsyne seg med selv), dafnier (fås kjøpt som frysefôr) og fôrtabletter (og da hovedsakelig vegetabilske, regner jeg med).

Du kan sikkert prøve med knuste, frosne erter som du har tint og fjernet skallet på først, og andre grønnsaker. Lønner seg å gi salat og spinat ol en omgang i kokende vann slik at det blir lettere å fordøye. Du finner sikkert fort ut hva den liker best. Husk å fjerne uspiste grønnsaker etter noen timer slik at det ikke blir liggende å forurense.
Jeg prøvde med litt kokt salat, de spiste og likte det men det ser ikke ut som det er det beste de har smakt...
Når fisk får mat de ikke har smakt før så kan det hende de er litt forsiktige. Noen ganger må de få prøve flere ganger før det er mulig å se om de vil ha det eller ikke.

Nå er ikke mine fisk så veldig begeistret for salat heller. Erter derimot er alle mine begeistret for enten de er plantespisere, altspisende eller faktisk også kjøttspisere. Anbefaler deg å prøve det. Bare tin noen frosne erter, gjerne plukket fra en frossen grønnsaksblanding, og fjern skallet før du skviser de litt og putter de i karet. Smaskens!
Nå har jeg funnet opp en "Fantastisk" oppskrift. (haha)
Jeg tok og kokte salat, rosenkål og brokkoli, dette fikk en rask omgang i miksmasteren (noen få sekunder) Slik at det ble nesten en suppe.
Til slutt hadde je oppi bittelitt tinte mygglarver. Dett likte fiskene VELDIG godt. Skal gi dette endel til fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap