Ungå innavl med endlers


Har sittet lenge å sett rundt på nettet og tenkt lenge...

Hvordan kan man unngå innavl med Endlers?
Må man evt. skille ut hannene og hunnene for seg?
Må man ta ut de "gamle" hannene og sette inn nye?


Setter pris på alle svar
Å unngå innavl på Endlers og tilsvarende levendefødere er utrolig vanskelig. I et akvarium med en gruppe av begge kjønn vil nesten alle avkomm stamme fra et fåtall av hannene. De første kullene vil dessuten vokse opp nesten fulltallige, mens senere kull vil konkurreres nesten helt ut. Det tar derfor kort tid før den fine variasjonen i fargene blir mindre.

Når det gjelder de gale endlerstammene spiller dette mindre rolle siden variasjonen er liten uansett. Skaffer man nyere stammer endlers kan man forsøke å ta vare på variasjonene hvis man gidder.
Så innavl vil komme uansett. Med mindre man gjør dette om til en 8-4 jobb med å passe på hver fisk osv.

Men er innavlen skadelig til noen grad?
Håvard Støre Andresen
Skaffer man nyere stammer endlers


Får man tak i VF Endlers i dag?
Så vidt eg har skjønt kommer arten kun fra én bestemt lokasjon, og eg leste et sted at eksport var uvanlig.

Mye av det som selges i butikker ser for meg ut til å være kryssninger med kulturguppy.?

Er det noen som vet hvordan stoda er?
Plussmedlem
Har lest engang at Venezuelansk (hmm..ble det riktig skrevet tro...) lov forbyr eksport, men jeg er ikke kar om å finne denne linken igjen.
Det finnes flere nyere importer, men vi snakker da om fiskeposer og flasker i innsjekket bagasje. Disse ferske endlersene er ikke noe man finner i akvariene på det lokale kjøpesenteret, men de dukker innimellom opp i Poecilia Scandinavia og tilsvarende organisasjoner av guppyfreaks.

Problemet er det samme uansett.. Etter kort tid forsvinner variasjonene. Variasjonene er i utgangspunktet svært store.

Med forbehold om at Loomis har rett (og det kan nesten tolkes slik ut fra transportmåten Håvard nevner):
Dette blir jo da miljøkriminalitet.?

Dersom det er slik at dette er "godkjent" av medlemmene i "Poecilia", er det ekstra alvorlig.

En mallefantast som hadde smuglet inn H. zebra fra Brasil hadde garantert fått skikkelig tyn i "Guardians" (og på nett).

P.S. Eg har som nevnt tatt et forbehold...
Mange butikker som selger "endlers", selger egentlig hybrider.
Disse bør alltid unngås, da etter "kryss-avl" kan føre til dårlige gener og sterilitet.

Men det finnes nå "rene" endlers, f. eks. de som driver oppdrett av dem, privat.
Disse trodde jeg ihvertfall var helt renraset...
Plussmedlem
Som skrevet så har jeg bare lest det på internett. Jeg aner ikke om den informasjonen er riktig. Vær skeptisk til informasjon på nettet

Har søkt litt mere (blir litt irritert når jeg ikke finner igjen ting som jeg vet jeg har lest ).
Fant ihvertfall en som påstår at det er forbudt her (innlegg #60). Hvor denne informasjonen kommer fra, aner jeg ikke.
Leste videre et annet sted at hvis du har papirene i orden hos INSOPESCA så er det lov å eksportere. Men nå er spansken min så dårlig at leiting på spansktalende nettsteder fører dårlig fram
Donald
Dette blir jo da miljøkriminalitet.?

Det må en jurist svare på. Det er et faktum at svært mange arter og lokasjoner ankommer de spesielle interessemiljøene (killi/poecilia) på måten jeg beskriver. Dette er ikke fordi arter er fredet eller truet, men pga tungt byråkrati.

I flere land ser man gjennom fingrene på denne mangelen på papirer, mens i andre land som feks. Brazil åker man rett i spjellet for slike stunts. Det er vesentlig forskjell fra land til land. Maller er dessuten ganske annen greie pga. store økonomiske interesser.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap