Jeg trodde f1 var førstegenerasjon - men nå er jeg usikker!

F1=førstegenerasjon? Det høres jo bare helt glimrende ut i mine ører.... helt til jeg begynte å lese om F1 på akvaforum

I går kom jeg over noen malawi ciklider som var F1 og kjøpte de. Dyr var de også. Disse har fått navnet: Placidochromis gisseli F1, oppkalt etter en danske ved navn Gissel, som var den første til å fange denne arten.
Han tok fiskene med til Danmark og fikk yngel på de. Avkommet fra disse er altså blitt meg fortalt F1 = første generasjon av viltfanget fisk. Høres ikke det veldig logisk ut? - ikke iflg. tidligere diskusjoner om emnet her på AF.
Nå har ikke jeg studert diskusjonene inngående ang. dette, men F1 har vel egentlig én betydning, men brukes likevel av mange (de fleste?) akvarister om 1.generasjons avkom etter viltfanget fisk.

Så jeg antar stort sett at F1 betyr nettopp det, selv om det kanskje ikke er den 100% korrekte anvendelse av begrepet
...Fra "Ordlisten" her på Akvaforum:
"F1 - I akvariesammenheng er dette et begrep/kode som angir yngel av VF (viltfanget) fisk. Altså første generasjon av yngel i fangenskap"

...Utrykket "F1" er lånt fra genetikken, og betyr ikke nødvendigvis "etter viltfanget", selv om jeg vil si det er å føre noen bak lyset å bruke F1 om yngel av to fisker man vet ikke er genetisk i slekt...(Ref)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap