Spørsmål rundt systematisk oppdrett av guppy

Jeg har en gruppe blå guppy. I denne gruppen er det to hanner som skiller seg ut som spesielt flotte, de er helt ensfarget mørkeblå. Dette har jeg lyst å bringe videre og få mer av.

Det jeg da tenkte, var å ta ut et par passende hunner som også ser ut til å ha gode farger. Disse plasseres i et eget kar, uten noen andre guppyer. De er sannsynligvis gravide (som guppy alltid er...) på det tidspunktet, så jeg må vente noen uker og la dem få kullene sine. Men så har vi dette fenomenet med at visse levendefødere kan lagre sperm fra hanner i lengre tid og bli gravide på nytt UTEN å ha vært i ny kontakt med en hann.

Så spørsmålet er vel egentlig; hvor lenge er det da sannsynlig at de har lagret sperm fra tidligere samvær med diverse hanner? Når kan jeg sette inn den utvalgte, mørkeblå hannen og være sikker på at det er denne hannen som blir far til kull?




[External Image]
Hei

Mener å ha lest at de kan lagre sperm opptil 6mnd.

Men vist du får yngel, kan du ikke bruke en av disse jentene før de blir gravide, ta de i eget kar med en gang å la de vokse seg klare.... (men nå vet ikke jeg hvor gamle de må være før de kan få yngel.)

Bare et forslag
Er jo bare å sette de sammen med en gang og så luke ut de som ikke blir blå...
Jeg mente å ha lest at de kunne få 3 kull...

Har gjort det samme som deg, bare med helt røde hanner. Disse har jeg hatt i et kar med fargekraftige damer (også røde). Problemet mitt er at det er kanskje bare 3-4 i hvert kull som blir slik foreldrene er.

Btw, det var en flott du hadde fått tatt bilde av, er ikke ofte jeg får fram guppy som er så farget.
Har ikke svar på spørsmålet ditt Mona, men vil komentere bilde ditt. Den Guppyen må være den fineste jeg noen gang har sett
Høyer'n
Er jo bare å sette de sammen med en gang og så luke ut de som ikke blir blå...


Nå er jeg ikke sikker på om jeg forstår hva du mener..? Jeg har alltid luket ut de som ikke blir blå. Jeg har kun blå guppyer, en koloni med blå.

Jeg har altså blå guppy.... alle er blå. Det som var poenget, var at to hanner av alle de blå jeg har, var spesielt fine og ensfarget mørkeblå. Og det var denne spesielt ensfargede mørkeblå fargen jeg ønsket å få frem flere avkom med.

De øvrige er altså blå de også, men det er ispedd lyseblått og mellomblått i ulike grader.

Eller misforstod jeg det du skrev...?
Mona: hadde du hatt muligheten til å skille ut hunn-yngel så du vet at disse er jomfruer hadde sikkert det vært det tryggeste. Lest så mye rart om hvor lenge man må vente for å være sikker på at hunnene er tømt at jeg har ikke "turt" å stole på dette.

Du har jo flotte blå guppyer, da
Det var en av disse hunnene jeg tenkte å bruke i den blå guppyavlen.
Det er mange andre hunner der, men de er svarte. Men de produserer blått avkom, så jeg antar det svarte dekker over blå farge. Noen få hunner har synlig blått i halen, og det er de jeg vil bruke.

Bildet lyver litt her, denne ser ekstra blå ut pga kamerablitzen, riktig sååå blå er ikke hunnene å se på vanligvis.






[External Image]
Jeg tar med et bilde til av en hann.

Dette bildet skulle egentlig slettes som ikke bra nok, men så tenkte jeg at her vises jo den flotte fargen tydelig. Ensfarget blå, uten noe mønster eller prikker. Det er altså det jeg er ute etter og har jobbet systematisk for å få frem i guppykolonien min







[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap