Perlegurami som kaster eggene sine?

Har et par perlegurami som er i lek men aldri får til noe sammen... Men har en følelse av at de kommer lenger og lenger for hver gang..

Men nå så jeg nettopp hua bare slenge fra seg egga sine midt i akvariet foran alle sammen, alle begynte å gumle egg..


Hva var dette?
"Bare slenge fra seg egga sine"... Hehe
Joda, det forekommer det, at hunner ikke helt vet hvordan eggene skulle vært lagt, men bare "slenger dem fra seg" sånn uten videre. Det kan være ung alder eller andre ting som gjør at hun riktignok produserer egg, men ikke helt har fått ideen om forplantning med en hann enda.

Du nevnte noe om at de kommer lenger og lenger for hver gang...? Jeg har en følelse av at et eget lite lekskar for disse, med lav vannstand, flyteplanter og et par grader høyere temperatur enn vanlig, ville fått de to i ordentlig kjærlighetshumør... Bare de to alene ville sannsynligvis hjulpet.

Har du vurdert å skaffe f.eks. en 40 liter eller noe slikt til dette?
Du kunne bare flyttet paret tilbake til hovedkaret etter leken og latt egg og yngel være igjen. Et billig lite svampfilter drevet av en luftpumpe er mer enn nok. Faktisk vil guramier og andre labyrintfisk ha så lite vannbevegelse som mulig, så de svake boblene fra et slikt skumpatronfilter ville være akkurat passe.

Mange opplever at det hjelper å sette et slikt lekskar (enten det er for guramier, tetraer og små stimfisk) i vinduskarmen eller i nærheten av vinduet, og så leker fiskene i grålysningen eller ved soloppgang i tidlige morgentimer.

Forsøk da vel? Det hadde vel vært kjempegøy å få til guramioppdrett?
PS!
Les for eksempel dette innlegget.
Problemet er... Hva gjør jeg med alle perleguramiene jeg får? Har ikke plass til dem.
Godt spørsmål Det må man jo nesten ha for å sette i gang noe slikt
Da bare dropper du hele forslaget. La hunnen bare kaste eggene. Det er super næring til de andre fiskene, det! Skikkelige vitaminbomber faktisk, for det er jo næring som et lite fiskeyngel skal utvikles av i hvert enkelt lite egg.
Du finner en god artikkel om oppdrett av perlegurami her:


Vi har fulgt det som står i denne artikkelen og har nå ca. 50 knøttsmå yngel som ble klekket på mandag. Nå gjenstår det bare å se hvor mange som vil vokse opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap