Ancistrus yngel

jeg har plutselig masse ancistrus yngel i akvariet mitt.
hvor lenge bør jeg vente før jeg selger disse? de er enda bare ca 6-8 mm store.
bør jeg selge dem til dyrebutikker eller til privatpersoner?
jeg har aldri drevet med oppdrett av fisk før og vet derfor veldig lite om dette.
Inaktiv bruker
Gratulerer med yngel Jeg selger ikke ancistrusyngelen før de har blitt 3 cm eller mer. Er de mindre tåler de ikke så godt å bli flyttet.

Selger du de til privat, får du best betalt. Selv leverer jeg fast til en dyrebutikk. Synes det er greiest å bli kvitt mange i slengen
Gratulerer. Kjempeartig med disse små.
Støtter Torilds sitt svar til deg, yngelen bør få vokse litt før du selger/gir bort.
Mine ancistrus yngel gikk/går fritt i akvariet ilag med de andre fiskene.
Såvidt jeg minnes tok det to til to og en halv månede før de opp nådde en lengde på 3 cm og over. (de vokste i veldig forskjellig fart yngelen)

mvh
tusen takk for svar.

det er veldig moro med yngel. ser at de vokser fra dag til dag.

hvor mye bør jeg ta for yngel på ca 3 cm?

et spørsmål til siden jeg har kontakt med folk som har peiling på ancistrus.
hvor mange kan jeg ha i et akvarium på 120l?

jeg har en hann på ca 15cm og en hunn på ca 10cm (det avlende paret), og i tillegg har jeg ca 3 hunner på ca 7cm og ca 5 hanner i samme størrelse. har også en yngel på ca 4cm (eneste overlevende fra det forrige kullet).

dette er et avarium med 3 sverddragere, 9 kardinaltetra og en elefantfisk i tillegg til ancistrusene.
Hei igjen turbopia.

Selv er jeg ingen ekspert, men en glad amatør. Jeg kan skrive hva jeg tenker og tror - men altså jeg sitter ikke med noen fasitsvar. Andre her har mer kunnskap om dette her enn det jeg har.

Elefantfisk har jeg absolutt ingen erfaring med. Men jeg gikk inn i fiskebasen her på forumet og leste om denne. Og der står at denne arten skal ha et mye større akvarie enn det du har. (minst 250 liter)

Sverddrageren er en grei fredelig fisk etter min egen erfaring. Tror den kan trives bra i et kar på 120 liter. En fordel, for fiskene, at der er fler gutter enn jenter.
Det samme med kardinaltetraene, akvariet ditt er stort nok for disse. Flott at du har så mange, de trives best mange ilag da de er stimfisk.

Du har med yngelen fra forrige kull, 11 ancistrus forstår jeg. I tillegg kommer nå den nye yngelen.
Hvor mange ancistrus som man kan ha i et kar på 120 liter, det vet jeg ikke. Men jeg mener at dette er for mange. Jeg forstår at du liker dem, det gjør jeg også. Men det blir jo lite med plass for dem. Tenk når de vokser seg til alle sammen. Personlig ville jeg nok ikke hatt mer enn to - tre i et kar på 120 liter. Pluss yngel da. De må jo få vokse opp før man selger/gir dem bort.
Med så mange flere gutter enn jenter, vil jeg også tro at det blir slossing både om favorittplasser og om kjærester.

Du spør hva du kan ta i betaling for ancistrus yngelen.
Jeg vil si at det kommer helt ann på hvor du bor.
På større steder hvor der er mange som selger har jeg sett priser ned i 20 - 30 kroner pr stk.
Mens foreksempel her jeg bor, i utkant Norge hvor det er vanskelig å få tak i fisk, der koster dem fort mye mye mere.
Selv har jeg valgt gi bort yngel - til folk jeg vet vil ta godt vare på dem.

Lykke til. Og ja, det er kjempeartig med ancistrus yngel.
Takk for gode ord om min 720 liter i min profil.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Ann Kristin H
Reklame for plussmedlemskap