Yngelkrise
Postet 01.07.08 kl 19:49
Har du mange planter, flyteplanter o.l.? Hvis du har det er det stor mulighet for at noen av dem overlever!
Jeg er ikke noe god på det selv, men du kan kanskje ta vann fra akvarie og putte yngelen oppi boksen og la de være der til du får noen bedre tips eller at du får kjøpt en fødeboks eller noe...
Jeg venter spent på guppyyngel jeg også
Lykke til!
Jeg er ikke noe god på det selv, men du kan kanskje ta vann fra akvarie og putte yngelen oppi boksen og la de være der til du får noen bedre tips eller at du får kjøpt en fødeboks eller noe...
Jeg venter spent på guppyyngel jeg også
Lykke til!
Postet 01.07.08 kl 19:58
Postet 01.07.08 kl 20:02
Du kan sikkert vente noen timer med å gi mat Det er viktig at du pulveriserer maten skikkelig, så det blir smått nok for yngelet å ta det. Men husk på at et enslig yngel ikke spiser stort... det er snakk om en mengde som et knappenålshode og ikke det engang. Har du noen stilkplanter i akvariet ditt, så knip av et par og sleng stilkene oppi yngelbollen.
Postet 01.07.08 kl 20:08
Endret: 01.07.08 kl 20:08
Jeg vil anbefale deg til å ikke å stresse rundt i karet for å fange yngel mens mor føder. At hun spiser endel av yngelen er helt normalt. Hvis mor blir stresset kan hun kjapt "knipe" igjen og da risikerer du komplikasjoner og i verste fall at moren dør etterhvert. La henne føde i ro og fred. Det blir alltids noen igjen når hun er ferdig, og om ikke, så er det kort tid til neste fødsel.
Dette er kun et velment råd
Dette er kun et velment råd
Postet 01.07.08 kl 20:10
Postet 01.07.08 kl 20:14
Postet 01.07.08 kl 20:15
Postet 01.07.08 kl 20:18
Postet 01.07.08 kl 21:01
Postet 01.07.08 kl 21:05
Endret: 01.07.08 kl 21:06
KarinisEr det vanlig at hunnen venter før hun føder flere eller har jeg stresset henne opp slik at hun kniper igjen. Er jo helt ny med dette, men vil jo det beste for fiskene mine.. Men jeg lurte på om jeg kan legge yngelet i en liten bolle med grus og vann fra akvariet eller MÅ det være innkjørt??
Husk 1 veldig viktig ting: All den tid vi snakker om levende dyr så vil det forekomme utallige variasjoner i oppførsel (selv om det finnes endel "kjøreregler") guppymor kan bruke litt tid på fødsel eller hun kan ha blitt stresset. Jeg tror det er umulig for noen av oss å anslå din fisk pr internett.
Frank Angell sier en veldig viktig ting i sin artikkel som omhandler mange sykdommer: "Nå som du har lest artikkelen, kommer du sikkert til å tro at fiskene er syke så snart dem klør seg en gang over grusen. Faktum er at de fleste symptomer som går på adferd, er rene forsterkinger av normal adferd. Fiskene dine er trolig friske som nettopp det dem er, fisk!"
Til spm om innkjørt kar for yngel: Yngel er like avhengig av god vannkvalitet som vanlige fisk. De kan sikkert overleve i en bolle, men da må du være veldig sikker på at vannet i bollen holder like god kvaliet som i hovedkaret ditt.
Lykke til! I de fleste tilfeller går det faktisk bemerkelsverdig bra
Postet 01.07.08 kl 21:25
guppy mamma vil nok helst ha litt ro og fred nå, så om du klarer å sette deg rolig ned å puste med nesa uten å få anfall om du skulle se et yngel til skal du nok se at fødselen kommer igang igjen mine yngel kom over 5 dager, så dette tar tid.
Bolle som yngle akvarie er midt i blinken ta bare vann fra det akvariet som yngelen er født i til å fylle opp bollen med. da er overlevelses sjansene størst. vil ikke anbefale deg å ha grus eller noe sånn oppi der, for da blir det vanskeligere for deg å rengjøre. Disse små tassene spiser ikke stort, så det er viktig at du er flink til å ta opp matrester fra bunnen for å ikke forurense vannet. Det er lettest med en "steril" tank fôrer du med flakfôr er det nok med to- tre flak som pulveriseres..
Husker ikke om det var noe mer du lurte på, men det er bare å hyle ut
Lykke til
Ps. Dette med Guppy yngel blir ren rutine fremover nå, de føder ca en gang i måneden:P
Bolle som yngle akvarie er midt i blinken ta bare vann fra det akvariet som yngelen er født i til å fylle opp bollen med. da er overlevelses sjansene størst. vil ikke anbefale deg å ha grus eller noe sånn oppi der, for da blir det vanskeligere for deg å rengjøre. Disse små tassene spiser ikke stort, så det er viktig at du er flink til å ta opp matrester fra bunnen for å ikke forurense vannet. Det er lettest med en "steril" tank fôrer du med flakfôr er det nok med to- tre flak som pulveriseres..
Husker ikke om det var noe mer du lurte på, men det er bare å hyle ut
Lykke til
Ps. Dette med Guppy yngel blir ren rutine fremover nå, de føder ca en gang i måneden:P
Postet 01.07.08 kl 21:43
Postet 01.07.08 kl 22:42