Mugg i yngelkaret - hvorfor?

Jeg har frittsvømmende Scalare yngel på 3 dagen. Jeg oppdaget i dag at det danner seg mugg oppå sanda. (Biltemasand) Jeg forsøkte å fjerne det uten det store hellet.

Jeg har nå fjernet bunnlaget og vasket karet, laget et så kalt BB kar og hatt de stakkars yngelen som er igjen tilbake. Jeg har bare 13 stk. !!! igjen som lever av ca 20 stk.

Hva kommer denne muggen av? Er den giftig for yngelen? Jeg forer med avskallet artemia.
Snegler og/eller reker er et must i yngelkar for å spise rester og mugg.
Kanskje det kan være artemia som ikke blir spist opp som ligge å mugler på bunn!! Til yngel er det best med BB pga vedlikehold/renhold.
Jeg hadde et par sandsnegler i men de hærtes visst ikke å være i sanda, krøp bare på glasset.

Jeg får bare håpe at det blir enklere nå med BB kar. Ja det er garantert artemian som mugnet. Nå er det bare littegrann som svever i vannet, fulgte med da jeg sugde opp yngelen for å flytte de.

Er denne muggen (rosahvit) på fargen giftig?
heisann, jeg sniker meg inn på tråden din å spør litt jeg 2nelise 8-) jeg har også yngel men disse går sammen med mor å far (jaguar-ciklider) jeg har også sett at det kan være antydninger til litt bomullsaktig mugg på bunnen noen ganger, men det blir jo ganske kraftig foring innimellom så det er vel det som er årsaken.. Jeg har prøvd å slammsuge det opp men ikke lett uten at MYE yngel går tapt nei... Jeg har opplevd at det kan bli litt nitrit i sånne yngelkar, (det går vel på mengden mat igjenn) så jeg bytter litt vann hver dag å da kan det se ut som jeg har fått bukt med mugg-problemet her i alle fall 8-)..
Men det jeg lurte på var, hvordan er det med reker eller snegler sammen med disse "relativt" hissige ciklidene vil de bli spist?? eller vil de ikke bry seg om de?
eller burde jeg skille foreldre å yngel nå?? noen som har greie på det?
Kjellvis
Reker kan du bare glemme! Sandsnegler derimot går supert. Nå vet jeg ikke hvor gamle yngelen er, men jeg vil anbefale deg å la de gå sammen med foreldrene, så lenge at foreldrene greier å ta seg av de og andre fisker ikke truer med å spise de. Og at de ikke blir så store at de spiser søskene sine hvis foreldrene går i lek igjen
unnsjyld , men hva mener dere med BB kar
Jeg hadde også mugg da jeg drev med scalare yngel, jeg forklarte det alltid med at det sikkert var mangel på sirkulasjon (hadde en luftpumpe som jeg strupet mye ned) i vannet og ingen filtrering. Jeg gjorde ingenting med det og det fungerte fint de tre-fire gangene jeg hadde scalare yngel på oppdrett.

Den gangen det klaffet best fikk jeg en rundt 50 scalarer til å vokse opp. Vakkert syn å se så mange "femkroninger" svømmende i flokk.
Bjørn Harald Lyngstad
unnsjyld , men hva mener dere med BB kar


"Mye brukt uttrykk på amerikanske og engelskspråklige nettsider: BB tank = Bare Bottom Tank Eller, det kan sies på norsk også Bar Bunn Tank BB tank Altså ingen innredning med sand eller grus, kun bar glassbunn (eller plast om man har det, da ... "

fra et kjapt søk her på AF.
hadde tenk å foreslå ordlisten, men der stod det ikke
Å forsøke oppdrett på et helt scalarekull i et kar med grus eller sand på bunnen, er nesten håpløst. Det medfører garantert muggen mat i massevis. Akkurat det du har opplevd nå. Og det sier seg jo selv at å ha så store mengder matrester liggende i karet er direkte usunt og ikke er bra uansett hva man driver med...

Jeg forsøkte det samme da jeg hadde mitt første scalare-kull, og artemia mugner utrolig fort når det ramler ned på bunnen. Rotet jeg littegrann i bunnlaget da, så gufset det opp rene snøstormen av muggen, uspist mat. Jeg fjernet derfor bunnlaget og hadde BB tank (BB=Bar Bunn) fra da av, også på senere kull. Det gjorde renholdet veldig enkelt og ingen matrester ble liggende.

Scalare-kullene fikk veldig stor overlevelsesprosent med BB, over 200 pr kull....

Som andre nevner her, er det en god idè å enten bruke sandsnegler eller små eplesnegler til vaktmesterjobben i et slikt kar. De vil ta seg av mye av matrestene, men det fritar likevel ikke akvaristen for daglig slamsuging og vannbytte. Jeg har brukt sandsnegler i BB kar med Corydoras-yngel, og det fungerer veldig bra.
Det er ingen vits å gjøre den slags halvveis. Et kull med scalarer krever rent vann i massevis for å ikke få forkrøplet eller dårlig, langsom vekst, og daglige vannbytter er et absolutt must mener jeg.
jeg bruker ett BB kar til mine kampfiskyngel. Her danner deg seg også raskt mugg, jeg bruker Liquifry.

Kan jeg bruke kirsebærreker, eller må jeg skaffe meg sandsnegle/eplesnegle?
Mona O: Men hva med når yngelen ligger på bunnen, som feks hos corydorasen? Slamsuging i det akvariet må jo være rene helvete med tanke på all yngelen som blir sugd opp og skadet i heverten?
Betta Splendens
Mona O: Men hva med når yngelen ligger på bunnen, som feks hos corydorasen? Slamsuging i det akvariet må jo være rene helvete med tanke på all yngelen som blir sugd opp og skadet i heverten?


Neida. Jeg bruker luftslange som slamsuger når jeg steller med Corydoras-yngelen, og det gjorde jeg også med scalareyngelen for noen år siden. Man kan selvsagt ikke bruke en diger hevertklokke og vanlig slange når det handler om så små yngel og yngelkar. Det blir for stort sug og for kraftig trøkk.

Det pleier å gå veldig fint med en luftslange, vannet sildrer rolig og forsiktig. Jeg holder pekefingeren klar foran tuppen på slangen og fører den veeeeldig sakte rundt på bunnen, stopper opp hele tiden. Kakker forsiktig på bunnen med slangetuppen hvis en yngel kommer for nære, så de skvetter unna i trygghet fra innsuget. Med litt øvelse og forsiktighet, så går dette fint. Siden jeg skifter tank såpass ofte også, så klarer jeg å holde det veldig rent og fint med veldig små frafall.

Det har jo hendt at yngel likevel suges opp og forsvinner inn i slangen, men det er ikke så kraftig trøkk i vannstrømmen i en luftslange, og stort sett overlever de og kan fiskes forsiktig opp og settes tilbake i akvariet. Men noen uhell har det vært, men som sagt; med litt øvelse får man etterhvert fingerspiss-følelsen på det og blir flinkere til å unngå småtassene

(Jeg snakker nå hele tiden om slamsuging med luftslange i et BB kar, ikke kar med sand eller grus. På sand eller grus er det klin umulig å rengjøre bunnen, for man ser verken avfallet eller yngelen i det hele tatt på slikt bunnlag - derfor BB tank)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap